Zo word jij een goed geoliede blogmachine

 
header-goed-geoliede-blogmachine.png

Pffff.

Dat bloggen valt nog niet mee.

Bedenken waar je nu weer over moet schrijven, hoe je overzicht houdt over je blogplanning, waar je afbeeldingen vandaan haalt, hoe je je blogpost optimaal promoot….

En dat niet 1 keer, maar elke week, elke 2 weken of elke maand. Intussen zie je je concurrentie de ene na de andere blogpost eruit gooien.

Wat is toch hun geheim?!

Het antwoord: ze bloggen volgens een systeem. Daarnaast gebruiken ze handige tools om zo efficiënt mogelijk te bloggen.

In deze blogpost deel ik mijn systeem met je en vertel ik je welke tools ík gebruik.

Ben je er klaar voor? Here we go.

Researchfase.png

1. Researchfase

Een succesvolle blogcarrière houdt alleen stand als je voldoende inspiratie hebt voor je blogartikelen. Maar hoe kom je aan die inspiratie? Onder andere door veel, heel veel te lezen over je vakgebied.

Maar je kunt natuurlijk onmogelijk elke dag alle voor jouw bedrijf relevante websites afstruinen, nietwaar?

Gelukkig zijn er verschillende tools die je kunnen helpen interessante content op een overzichtelijke manier bij elkaar te brengen. Enkele tools die ik zelf gebruik:

Twitter Lists zijn een handige manier om orde te scheppen in de chaos aan inkomende tweets. Maak bijvoorbeeld een lijst aan met alle influencers binnen jouw vakgebied.

Feedly is een RSS reader. Je voert de sites in die je wilt volgen en je krijgt de nieuwe content overzichtelijk in je timeline in Feedly.

Stel een zoekterm in en je krijgt dagelijks een mailtje met alle content die er die dag verschenen is over dat onderwerp. In mijn blogpost Google Alerts instellen doe je zo laat ik je stap voor stap zien hoe je dit doet.

Pocket, IFTTT en Evernote

Nu heb je een stroom input voor je eigen content op gang gebracht. Maar niet alles is natuurlijk interessant en bruikbaar, dus heb je een manier nodig om de input te organiseren.

Ik doe dat met Pocket en Evernote.

Alle potentieel interessante artikelen die ik tegenkom, sla ik op in Pocket. Vervolgens lees ik ze in Pocket en als ik er echt iets mee wil doen, markeer ik ze als favoriet en worden ze met behulp van een IFTTT-recept automatisch naar mijn inbox in Evernote gestuurd.

Misschien vraag je je af waarom ik Pocket niet gewoon oversla? Ik kan artikelen immers ook direct aan Evernote toevoegen.

Ten eerste omdat Pocket een ontzettend fijne tool is voor het lezen van artikelen. De Pocket-versie van een artikel is namelijk ontdaan van alle clutter die je op een webpagina ziet. Bovendien synchroniseert Pocket met mijn e-reader van Kobo, zodat ik lekker op de bank of in bed kan lezen.

Ten tweede wil ik Evernote echt alleen gebruiken voor artikelen waar ik daadwerkelijk iets mee ga doen. Evernote heeft namelijk een datalimiet en zeker als je een gratis account hebt, heb je die limiet zo bereikt.

Daarnaast werkt de zoekfunctie van Evernote niet goed als er ook allemaal ‘clutter’ in zit. Als je de zoekfunctie gebruikt, wil je dat alleen bruikbare artikelen en notities komen bovendrijven. Niet ook de artikelen waar je niks mee gaat doen en die je eigenlijk al had willen verwijderen.

Daarom: eerst Pocket, daarna Evernote.

Alle artikelen die ik als favoriet markeer in Pocket, komen binnen in een notitieboek die ik de naam ‘Inbox’ heb gegeven. Vandaar uit zet ik ze handmatig op de juiste plek. Zo heb ik bijvoorbeeld een notitieboek met artikelen die ik wil bewaren als naslagwerk. Verder maak ik per concreet blogidee een eigen notitieboek aan, waarin ik mijn research en notities verzamel.

Overigens gebruik ik de input die ik op deze manier verzamel niet alleen voor mijn eigen blogposts, maar ook om waardevolle content van anderen te delen op social media en in mijn nieuwsbrief.

Planfase.png

2. Planfase

Nu je newsfeed op gang is gekomen en je (hopelijk) allemaal inspiratie hebt gekregen voor blogposts, is het tijd om deze in een overzicht te krijgen en in te plannen.

2 tools die hiervoor heel geschikt zijn, zijn Google Spreadsheets (of Excel) en Airtable (beide gratis).

Google Spreadsheets

In veel gevallen volstaat een simpele spreadsheet.

Hierin vul je in:

  • de (werk)titel van je blogpost

  • de categorie

  • de publicatiedatum

  • de status

  • de url

Een toelichting op enkele van deze punten:

  • Bij ‘categorie’ vul je in onder welke categorie je blogpost valt. Stel dat je een dierenarts bent, dan kun je een categorie ‘honden’, ‘katten’, ‘konijnen’ et cetera aanmaken. Door deze ook in je spreadsheet op te nemen, zie je in 1 oogopslag hoeveel content je hebt voor elke categorie. Zo voorkom je dat je voor 1 categorie heel veel content creëert en voor een andere heel weinig.

  • Bij ‘status’ houd bij in welke fase je blogpost verkeert. Bijvoorbeeld: idee, research, concept, klaar voor publicatie, gepubliceerd.

Met een spreadsheet heb je dus een heel handig overzicht van de blogposts die je al hebt, welke categorieën ondervertegenwoordigd zijn en welke blogposts je naar elkaar kunt laten linken. En interne links zijn weer goed voor je SEO.

Zin om meteen zelf aan de slag te gaan? Klik dan hier voor je gratis, simpele template voor Google Spreadsheets.

Airtable: spreadsheets on steroids

Merk jij in de praktijk dat een spreadsheet vaak nét niet voldoende is voor jou, maar wil je het wel zo simpel mogelijk houden? Dan is Airtable een heel fijn alternatief.

Airtable wordt vaak spreadsheets on steroids genoemd, en dat is wat mij betreft precies wat het is.

Je werkt in deze tool met spreadsheets (databases genoemd) die uit verschillende tabbladen bestaan. Een van de toffe dingen aan Airtable vind ik dat je de kolommen (fields) in verschillende tabbladen aan elkaar kunt koppelen.

Ik heb bijvoorbeeld een database met de titel Contentkalender. Deze heeft verschillende tabbladen, waaronder ‘blogposts’ en ‘nieuwsbrieven’.

Door kolommen in deze tabbladen aan elkaar te koppelen, kan ik in mijn tabblad ‘blogposts’ zien met welke nieuwsbrief deze mee moeten en in mijn tabblad ‘nieuwsbrief’ welke blogposts erin staan. In een spreadsheet zou ik dit allemaal handmatig moeten bijwerken.

Andere handige features van Airtable zijn dat je het type input per kolom kunt aanpassen (bijv. tekst, drop-downmenu of selectievakjes) en dat je kunt kiezen uit verschillende weergaven: een lijstweergave, zoals in Excel, een kalenderweergave of een kanban-weergave, zoals in Trello.

Gratis blogtemplate

Tip: wil je de drop-downmenu’s aanpassen? Ga dan in een cel staan, rechtermuisknop, klik op ‘gegevensvalidatie’ helemaal onderaan en achter ‘criteria’ kun je de tekst aanpassen.

Schrijf- en redigeerfase.png

3. Schrijf- en redigeerfase

Whoohooh, gefeliciteerd!

Geef jezelf even een complimentje, want je bent al heel ver gekomen: je hebt tools ingericht die je helpen op de hoogte te blijven van wat er gepubliceerd wordt in jouw vakgebied en je hebt een handig overzicht van al je blogposts.

Nu ben je helemaal klaar voor de volgende stap: het schrijven van je blogpost zelf.

Tekstverwerkingsprogramma

Allereerst heb je natuurlijk een tekstverwerkingsprogramma nodig. Ik werk zelf het liefst in Google Docs, maar Word of Pages is ook prima. Maar je kunt ook rechtstreeks in je CMS bloggen, als je dat fijn vindt.

Tip: heb je behoefte aan meer ondersteuning bij het bloggen? Kijk dan eens naar Airstory. Je vindt hier handige templates voor verschillende typen blogposts (en andere teksten) en je kunt je Evernote-notities importeren. Er is ook een plug-in voor WordPress beschikbaar. Zo kun je je blogposts in Airstory schrijven, maar komen ze als concept in WordPress terecht.

Pomodorotechniek en StayFocusd

Daarnaast zijn er verschillende technieken en tools die je helpen zo efficiënt en gefocust mogelijk te schrijven.

Zo werk ik sinds kort volgens de pomodorotechniek. Dit houdt in dat ik schrijf in blokken van 4 x 25 minuten en 5 minuten pauze. Het laatste blok eindigt met een lange pauze van 25 minuten.

Het voordeel van de pomodorotechniek is dat je met korte pauzes tussendoor langer geconcentreerd kunt doorwerken dan wanneer je een blogpost in 1 sessie probeert te schrijven.

Voor het timen van je focus- en pauzesessies kun je een echte kookwekker gebruiken of een extensie voor Chrome.

Merk je dat je tijdens het schrijven toch steeds weer afdwaalt naar social media? Installeer dan de extensie StayFocusd voor Chrome en stel in hoeveel tijd je per dag op bepaalde websites mag doorbrengen.

Lees meer over StayFocusd en andere tools om gefocust te werken.

Handige taalwebsites

Misschien verwacht je van iemand die elke dag met taal bezig is dat ze alle taalregels wel uit haar hoofd kent. Helaas, ook ik moet nog regelmatig wat opzoeken.

Het is niet erg om niet te weten hoe je een woord precies schrijft. Zolang je maar weet waar je de juiste schrijfwijze kunt opzoeken. Overigens voel je na verloop van tijd steeds beter aan met welke soort woorden je wel safe zit en welke je beter even kunt checken. Websites die ik hiervoor veel gebruik zijn Taaladvies.net en Woordenlijst.org.

Opmaakfase.png

4. Opmaakfase

Yes, je blogpost is af. Tijd om er passende afbeeldingen bij te vinden.

Gebruik je stockfoto’s in plaats van eigen foto’s? Let er dan op dat deze foto’s een creative commons-licentie hebben en dat je ze mag gebruiken voor het doel waarvoor je ze wilt gebruiken.

Zelf gebruik ik veel stockfoto’s van Unsplash. Ik heb me geregistreerd en een collectie foto’s aangemaakt die bij mijn huisstijl en het beeldmateriaal op mijn site passen. Maar als je even googelt op ‘gratis stockfoto’s’ kom je nog veel meer websites tegen met afbeeldingen die je vrij mag gebruiken. Check bijvoorbeeld dit overzicht van Charlottes Law.

Omdat professionele stockfoto’s vaak megagroot zijn en grote foto’s zorgen voor een trage website, verklein ik de foto’s eerst met fotoverkleinen.nl (tip: kies waar mogelijk voor jpg).

Vaak voeg ik vervolgens nog tekst toe aan mijn afbeeldingen. Dit doe ik in Canva. Omdat ik afbeeldingen met tekst opsla als png en png-afbeeldingen groter zijn dan jpg-afbeeldingen, verklein ik ook deze weer. Dit doe ik met TinyPNG. Deze tool geeft voor png-bestanden een beter resultaat dan de eerder genoemde tool.

Tip: vind je het lastig om goede foto’s te vinden voor bij je blog? Lees dan eens de blogpost How to find free images for your blog in 10 minutes, met ideeën om altijd passende afbeeldingen te vinden. Ja, zelfs als je over abstracte onderwerpen schrijft.

Promotiefase.png

5. Promotiefase

Content die niet gezien wordt, is als een brief die op het postkantoor blijft liggen. Daarom is promotie een onmisbaar onderdeel van een contentstrategie.

Zelf deel ik elke blogpost die ik schrijf in een tweewekelijkse nieuwsbrief die ik verstuur met MailChimp (gratis tot 2.000 adressen).

Verder deel ik mijn blogposts op Facebook, LinkedIn en Instagram. Ik plan ze in met Buffer en houd in Airtable bij voor welke dag ik ze ingepland heb. Anders weet ik na verloop van tijd niet meer of ik een blogpost al gedeeld heb.

Zo, dat waren ze: de 5 fasen die ik doorloop voor elke blogpost die ik schrijf. Ik weet het, in het begin kunnen al die tools even overweldigend zijn. Maar als je een tijdje bezig bent, zul je merken dat ze je helpen sneller en makkelijker te bloggen. En dan ben ook jij een goed geoliede blogmachine geworden.

PS: Wil jij serieus aan de slag met bloggen, maar weet je niet goed waar te beginnen? Doe dan mee aan mijn Kickstart je blog-challenge van 3 tot en met 7 september!