Zo maak je je blogpost SEO-proof

 Zo maak je je blogpost SEO-proof

Deze blogpost verscheen eerder op Regelhelden.

Yes, je hebt je voorgenomen om (meer) te gaan bloggen. Uitstekend plan, want Google is gek op verse content. Maar hoe zorg je er nu voor dat je blogpost ook gevonden wordt door jouw potentiële klanten? Onder andere door hem SEO-proof te maken. In dit artikel leg ik je in 3 stappen (en een heleboel ministapjes ;-)) uit hoe je dat doet.

1. Doe een zoektermenonderzoek

Je blogpost SEO-proof maken begint met een onderzoek naar de zoektermen die jouw potentiële klanten gebruiken. Een zoekterm is een combinatie van zoekwoorden (bijvoorbeeld: ‘tips aangifte inkomstenbelasting’). Je kunt er op verschillende manieren achter komen welke zoektermen jouw doelgroep gebruikt.

  • ‘Common sense’: wat zou je zelf intypen als je op zoek zou zijn naar je product of dienst? Schrijf dit op. Of vraag het gewoon eens aan je klant :-).
  • Ga naar Google zelf: begin met typen en kijk naar de suggesties die Google doet (hoe sneller de suggestie komt, hoe vaker erop gezocht wordt). Kijk ook naar de gerelateerde zoekopdrachten onderaan. Je kunt hiervoor ook Übersuggest gebruiken, dan krijg je meteen een handige lijst die je kunt downloaden als Excel-bestand. Of kijk eens op Answer the Public.
  • Vervolgens kun je deze zoektermen verder onderzoeken met een keyword tool. Zelf gebruik ik de tool KWFinder van Mangools, waarmee je 5 gratis zoekopdrachten kunt doen per 24 uur. Geen paniek: in de volgende stap leg ik uit hoe je chocola maakt van de resultaten van je onderzoek ;-)

Tip: ga incognito voor je zoektermenonderzoek, want anders worden je resultaten beïnvloed door je zoekgeschiedenis. In Google Chrome doe je dit met CONTROL + SHIFT + N of klik op de 3 bolletjes rechts bovenin en vervolgens op ‘nieuw incognitovenster’.

2. Bepaal de zoektermen die je gaat gebruiken

Oké, nu heb je een aantal potentieel interessante zoektermen. Maar dan ben je er nog niet. Want hoe bepaal je nu welke termen op je lijstje echt interessant zijn om te gebruiken voor een blogpost?

  • Kijk naar het zoekvolume. Dit is afhankelijk van de niche waarin je je bevindt, maar als er maandelijks maar 10 keer op je zoekterm gezocht wordt, kun je je afvragen of het zin heeft om je blogpost voor deze term te optimaliseren. Dit betekent natuurlijk niet meteen dat dit geen geschikt onderwerp is om over te bloggen. Het kan ook zo zijn dat je niet de juiste zoekterm hebt gekozen (lees: je klant zoekt op een andere term).
  • Kijk naar de concurrentie. Met welke sites moet je concurreren voor deze zoekterm? Hoe groot is de kans dat je met jouw gekozen zoekterm een hoge positie bereikt? En is de zoekterm wel echt relevant voor jouw website? Zo niet, dan zijn je bezoekers zo weer weg.
  • Focus je op long tail zoektermen. Dit zijn zoektermen die bestaan uit meerdere woorden met een lager zoekvolume, maar waarmee je een grotere kans hebt om hoog te eindigen in de zoekresultaten (en te verkopen). Mensen die weten wat ze willen, gebruiken namelijk long tail zoektermen en actiegerichte woorden. Bijv. ‘auto’s’ vs. ‘Peugeot 308 kopen’.
  • Tot slot is het zinnig om te kijken naar de CPC (cost per click). Dit is data uit Google AdWords waaruit je kunt afleiden of een zoekterm commercieel interessant is. Er zijn immers ook zoektermen met een groot zoekvolume die commercieel niet interessant zijn (denk aan Wikipedia: groot zoekvolume, geen commercieel interessante zoektermen).

Al deze info kun je gemakkelijk terugvinden in de eerder genoemde tool KWFinder. Deze tool geeft met cijfers en kleurtjes aan wat je kans is om met een bepaalde zoekterm op de eerste pagina in Google te belanden.

Je hebt nu een lijstje met interessante zoektermen die je voor blogposts kunt gebruiken. In het ideale geval optimaliseer je elke blogpost voor 1 zoekterm. Meervoudsvormen en synoniemen zijn hierbij varianten op 1 zoekterm. Dus als je bijvoorbeeld boekhouder bent, dan hoef je niet een aparte blogpost te schrijven over ‘btw-aangifte’ en ‘aangifte omzetbelasting’. Maar ‘aangifte inkomstenbelasting’ is dan wel weer een nieuwe blogpost.

3. Verwerk de zoekterm in je blogpost

Heb je een zoekterm bepaald waarover je een blogpost wilt schrijven? Dan ga je deze term op strategische posities in de tekst verwerken. Welke posities zijn dat dan?

  • De SEO-titel, ook wel title tag of meta title (max. 55 karakters). Elke pagina moet een unieke SEO-titel hebben.
  • De meta-omschrijving (max. 320 karakters). Deze telt niet mee voor je SEO, maar een goede meta-omschrijving kan er wel voor zorgen dat mensen doorklikken naar je website. En het doorklikpercentage is wél een rankingfactor. Zie de meta-omschrijving als het uithangbord van je winkel en zorg dat je mensen nieuwsgierig maakt naar de inhoud van de achterliggende pagina. Ook voor de meta-omschrijving geldt dat deze uniek moet zijn.
 
SEO-titel.png
 

Voorbeeld van een SEO-titel en meta-omschrijving

  • URL. Bovenaan onder de titel bij ‘permalink’ of via de Yoast-plugin (zie verderop) kun je het deel na de / aanpassen (slug). Zorg voor een beschrijvende ‘slug’ waar je zoekterm in terugkomt.
  • In de koppen (H1, H2 en evt. H3). Zet je zoekterm bij voorkeur aan het begin.
  • Inleiding. Herhaal je zoekterm binnen de eerste 10 à 25 woorden.
  • Afbeeldingen. Het enige wat Google (op dit moment) snapt, is tekst. Dus als je een afbeelding bij je blogpost zet (altijd doen, is goed voor de leesbaarheid van je artikel), is het belangrijk dat je die een duidelijke, zo specifiek mogelijke, ‘alt-tekst’ geeft. Dat is niet alleen goed voor je SEO, maar ook voor blinden en slechtzienden die jouw site bezoeken met speciale schermleessoftware. Geef de afbeeldingen verder een duidelijke naam en zet er een onderschrift onder (dit laatste alleen als dit iets toevoegt natuurlijk).
  • Links. Neem informatieve (interne) links op, waarin je de belangrijkste zoekterm van de pagina waar je naar linkt opneemt. Zo snapt Google nóg beter waar de achterliggende pagina over gaat. Oh ja, zorg er wel voor dat een link naar een externe site in een nieuw tabblad opent. Anders ben je je bezoeker kwijt ;-)

Tip: vind je het lastig om je blogpost om je zoekterm heen te schrijven? Dan kun je ook eerst je blogpost schrijven en pas daarna kijken welke zoekterm erbij past. Op die manier voorkom je dat je tekst niet lekker leest, doordat je meer met je zoekterm bezig bent dan met het schrijven van een goede blogpost.

Nog een tip voor als je een WordPress-site hebt: de Yoast-plugin kan je helpen bij het SEO-proof maken van je blogpost. Je vult je SEO-titel, meta-omschrijving en focus keyword in en vervolgens krijg je, waar nodig, tips om je blogpost verder te optimaliseren.

BAM, gefeliciteerd! Als je alle bovenstaande stappen hebt doorlopen, heb je je blogpost geoptimaliseerd voor SEO.