Waarom je niet te veel gratis kennis kunt weggeven

waarom-je-niet-te-veel-kennis-gratis-kunt-weggeven

"Hoeveel kennis moet ik gratis weggeven?"

Deze vraag komt in elk gesprek dat ik voer met ondernemers die willen starten met bloggen wel een keer terug.

Ze weten dat bloggen belangrijk is voor hun business en ze willen er graag serieus mee aan de slag. Maar ze zijn ook bang om te veel kennis weg te geven. Want komen er dan nog wel klanten?

En dus blijven ze hangen in weinig opmerkelijke blogposts waarmee ze zich niet onderscheiden van de concurrentie.

Zonde. Dan kun je net zo goed helemaal niet bloggen. De wereld heeft geen behoefte aan nog meer blogs, de wereld heeft behoefte aan bétere blogs.

geen-behoefte-nog-meer-blogs

Blogs die de lezers écht op weg helpen in plaats van ze blij te maken met stap 1 tot en met 3 en de rest achter een betaalmuur te gooien.

Persoonlijk geloof ik niet dat je té veel kennis kunt weggeven. Bovendien ben ik ervan overtuigd dat iets gratis weggeven op de een of andere manier altijd weer bij je terugkomt.

gratis-weggeven-komt-terug

Maar eerst moet je accepteren dat een groot deel van de mensen die op jouw blog terechtkomen helemaal niet van plan is om bij jou te kopen. Tenminste, niet op dit moment.

Ze zijn gewoon op zoek naar gratis informatie. Als jouw blogpost niet de antwoorden geeft waar ze naar op zoek zijn, googlen ze gewoon verder tot ze een site vinden die de antwoorden wél geeft. Dat is de harde realiteit.

Maar wat gebeurt er als ze die antwoorden wél bij jou vinden?

Waarschijnlijk doen ze dan minstens een van de volgende dingen:

  • Ze gaan ook je andere blogposts lezen (goed voor je SEO)
  • Ze schrijven zich in voor je nieuwsbrief
  • Ze liken je Facebookpagina
  • Ze liken je social-mediabericht of reageren er zelfs op
  • Ze delen je blogpost via social media

Ja, leuk, maar daar kan ik mijn hypotheek niet van betalen, hoor ik je zuchten.

Maar deze mensen waren toch al niet van plan om bij jou te kopen. Dan is dit het tweede beste resultaat dat je kunt bereiken. Bovenstaande acties dragen namelijk bij aan jouw zichtbaarheid bij anderen die mogelijk wél koopbereid zijn.

Bovendien had je dit resultaat zónder blogpost of met een halfbakken blogpost sowieso niet bereikt. Dan kun je het net zo goed meteen goed aanpakken, toch? ;-)

En dat iemand nu niet koopbereid is, wil niet zeggen dat-ie dat nooit kan wórden. Gelukkig heb je hem nu op je maillijst staan ;-)

unieke-stem

Een andere reden om echt waarde te delen in je blogposts, is dat je daarmee je positie als expert versterkt.

Als jij je expertise niet deelt en hetzelfde verhaal vertelt als iedereen, hoe moeten anderen dan weten waarom ze uitgerekend bij jou moeten zijn en niet bij je concurrent? Wat maakt jou tot de go-to-person?

Dus, waarvoor kies jij? Voor écht waardevolle blogposts die je lezers van hun sokken blazen? Of ga je door met dertien-in-een-dozijn-blogposts? 

Ik zou het wel weten ;-)

bloggenRenske Holwerda