De virtual assistant - het geheim van succesvolle ondernemers

Deze blogpost verscheen eerder op MEER over Cijfers.

Je bent ooit ondernemer geworden, omdat er iets is waar je heel goed in bent en wat je erg leuk vindt om te doen. Maar in plaats van dat je je daar volledig op kunt storten, wordt een groot deel van je tijd opgeslokt door allerlei randzaken die helaas ook moeten gebeuren: je administratie, je marketing, telefoontjes en mailtjes… Pfff, soms (vaak…) kom je amper aan je corebusiness toe. Misschien heb je geaccepteerd dat dit nu eenmaal bij het zelfstandig ondernemerschap hoort. Dan heb ik goed nieuws voor je: dat hoeft helemaal niet. Ook jij kunt je volledig focussen op datgene waar je energie van krijgt en wat omzet oplevert! Hoe dan? Door samen te werken met een virtual assistant (VA).

Jouw achtervang, sidekick, sparringpartner

De virtual assistant is in Nederland nog een relatief nieuw verschijnsel, maar in Amerika zijn VA’s al jaren ‘hot’. Een VA (meestal een vrouw) werkt online en neemt, op afstand dus, allerlei terugkerende taken van je over. Je kunt het zo gek niet bedenken, of een VA kan het voor je doen.

Denk bijvoorbeeld aan:

  • social-mediabeheer (berichten maken en inplannen)

  • je nieuwsbrief klaarzetten en versturen

  • aanpassingen doen aan je website

  • kerstattenties regelen voor je klanten

  • een vergadering notuleren

  • bonnetjes inscannen

  • je mails beantwoorden

  • een locatie voor je workshop zoeken en boeken

  • en zelfs een nieuwe koelkast voor je uitzoeken en bestellen (!)

Het lijstje hierboven suggereert wellicht dat een VA vooral ‘regeldingen’ en uitvoerende taken op zich neemt. Dat kan, als jij dat wilt.

Maar er zijn ook VA’s die met je kunnen meedenken en met wie je kunt sparren. En zelfs VA’s die het dagelijks management van je onderneming van je kunnen overnemen (al noemen die laatsten zich vaker online business manager of iets in die trant).

Verder zijn er steeds meer VA’s die zich specialiseren. Niemand kan tenslotte alles. Jij niet, een VA ook niet. Het is dus helemaal niet gek als jij als ondernemer een team van VA’s om je heen hebt, die elk weer een ander stukje van jouw business van je overnemen. Zelf heb ik me gespecialiseerd in online marketing en communicatie.

Laat je overigens niet misleiden door de term ‘assistant’. Je VA is je achtervang, sidekick, sparringpartner. Sommige ondernemers noemen hun VA zelfs een lifesaver. Met een VA aan je zijde kun je je onderneming laten groeien en zijn er ineens dingen mogelijk die in je eentje niet mogelijk zijn. Je kunt eindelijk werken áán je onderneming, in plaats van erin. En dat al vanaf een paar uur per maand!

Een virtual assistant is een investering in je onderneming

‘Ja maar een VA kost wel weer geld’, hoor ik je denken. Dat klopt ja. Maar heb je al eens uitgerekend wat het je oplevert? Stel, jouw uurtarief is € 80,- excl. btw. Dan kun je natuurlijk je administratie zelf gaan zitten doen. Maar je kunt het ook uitbesteden aan een VA die het voor de helft van jouw uurtarief doet. Kun jij je tijd weer besteden aan (nieuwe) klanten en het genereren van meer omzet. Iets waar je zonder VA geen tijd voor zou hebben gehad. Een VA is dus geen kostenpost, maar een investering met een hoog rendement.

Voordelen van het werken met een VA

  • Een VA is flexibel inzetbaar. Jij schakelt haar in wanneer jij haar nodig hebt. Voor een vast aantal uren per maand of op oproepbasis.

  • Je hoeft zelf geen dingen meer uit te zoeken, dat doet je VA voor je.

  • Je hebt geen extra kosten voor een werkplek/apparatuur. Een VA werkt immers vanaf haar eigen locatie.

  • Je hebt meer tijd voor je gezin, hobby’s, sport enzovoort.

  • Ik herhaal het nog maar eens: je kunt je bedrijf laten groeien, omdat je kunt werken aan je onderneming in plaats van erin.

Wat zou jij als eerste uitbesteden aan een VA?

Renske HolwerdaComment