Jouw unieke marketinginstrument

16.png

Vraag jij je ook weleens af wie er nu eigenlijk op jou zit te wachten?

Hoe je je in vredesnaam moet onderscheiden van al die anderen die hetzelfde product of dezelfde dienst verkopen als jij?

En denk je al snel ‘laat maar weer!’ als je ziet hoeveel mensen er op LinkedIn of Facebook al gereageerd hebben op een oproep van een potentiële klant?

Heel herkenbaar, want al die gedachten heb ik ook gehad.

Tot ik me realiseerde dat ik iets heb wat al die anderen niet hebben: mezelf.

Ik ben mijn unieke marketinginstrument.

En sinds ik me daarvan bewust ben, maakt het me werkelijk niet meer uit hoeveel concurrenten ik heb. Hoeveel anderen al een blog hebben geschreven over hetzelfde onderwerp als ik.

In mijn blog staan namelijk weer andere dingen dan in die van anderen. En die anderen schrijven weer heel anders dan ik.

Ik geloof er heel sterk in dat ik door mijn unieke marketinginstrument in te zetten - mezelf dus - de juiste klanten naar me toetrek. Daar hoef ik geen rare capriolen voor uit te halen. Ik hoef niet op Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram én YouTube actief te zijn. Ik hoef niet elke dag op Facebook te posten. Ik hoef niet te vloggen als ik liever blog. Ik hoef geen Facebook Live te organiseren. Ik hoef alleen maar mezelf te zijn.

Natuurlijk, ik ben de Dalai Lama niet. Ook ik denk in eerste instantie ‘shit, weer een concurrent’ als ik een andere virtueel assistent voorbij zie komen met hetzelfde dienstenpakket als het mijne. En ook ik baal als een potentiële samenwerking nergens op uitloopt.

Maar vervolgens realiseer ik me al snel: nee, het is goed zo. Het heeft zo moeten zijn. Wie er niet bewust voor kiest om met mij samen te werken, past niet bij mij. Nu heb ik meer ruimte voor klanten die wél echt bij me passen.

Dit inzicht heeft mij veel rust gegeven. En hopelijk helpt het jou ook als je weer eens denkt dat niemand op jou zit te wachten.

Liefs, Renske

Renske HolwerdaComment