Je blogpost op meerdere platformen delen: slecht voor je SEO?

 
blogpost delen slecht seo.png

Stel je eens voor.

Je hebt een blogpost geschreven die zó goed is en zó veel waarde bevat dat zo veel mogelijk mensen hem zouden moeten lezen.

Natuurlijk heb je hem op je eigen website geplaatst en gedeeld via je social-mediakanalen en je nieuwsbrief.

Dat heeft al wat verkeer naar je blogpost opgeleverd, maar je wilt meer.

Je ziet dat anderen bloggen via LinkedIn en denkt: zal ik mijn blogpost ook op LinkedIn plaatsen?

Maar je durft niet.

Want een blogpost van je website doorplaatsen op LinkedIn leidt tot duplicate content en je hebt ooit eens gehoord dat dit schadelijk is voor je SEO.

Sommige mensen beweren zelfs dat je hele website uit de zoekmachineresultaten wordt gekukeld zodra Google een snippertje duplicate content ontdekt.

Maar is dat wel zo?

In deze blogpost leg ik uit wat duplicate content precies is, of het inderdaad schadelijk is voor je SEO en hoe je Google een handje kunt helpen bij het bepalen van welke versie van je blogpost hij moet tonen.

Wat is duplicate content?

Duplicate content is content die op meerdere plekken op internet staat. DIt kan zowel binnen je eigen site zijn als op verschillende websites.

Een blogpost die op zowel jouw website als LinkedIn staat is een voorbeeld van duplicate content.

Maar ook bijvoorbeeld webwinkels die gebruikmaken van filter- en sorteeropties hebben duplicate content op hun site (in dit geval in de url).

Het is trouwens een heel normaal verschijnsel. Een groot deel van het internet bestaat uit duplicate content.

Is duplicate content schadelijk voor je SEO?

Om je maar meteen gerust te stellen: nee. Zolang je de boel niet bewust probeert te bedonderen, is er niks aan de hand. Je eigen blogpost op verschillende platformen plaatsen kan dus prima. Google zegt zelf al sinds 2008 dat er geen 'duplicate content penalty' is.

Zelf schrijf ik regelmatig gastblogposts. Deze zet ik een paar weken later op mijn eigen site (met link naar het origineel).

Omdat ik benieuwd was welke versie bovenaan zou staan in Google, heb ik de titel van mijn blogpost ingevoerd in een incognitovenster* in Chrome. In alle gevallen stond het origineel op de eerste positie in Google en de 'kopie' op mijn eigen website op positie 2. Precies zoals ik wil. Ik hoef namelijk niet te ranken met een gastblogpost.

*Door incognito te googlen, voorkom je dat je zoekresultaten beïnvloed worden door je zoekgeschiedenis. Klik op de 3 bolletjes rechtsboven in Chrome en 'kies nieuw incognitovenster'.

Duplicate content best practices

Nou, fijn dat duplicate content me geen strafpunten oplevert, maar hoe zorg ik er nou voor dat de gewenste versie bovenaan komt te staan?

Er zijn verschillende manieren waarop je Google een handje kunt helpen:

Schrijf originele content.png
  • Schrijf originele content voor elk kanaal

Geef maar toe, die had je niet zien aankomen ;-) De meest eenvoudige manier om duplicate content-issues te voorkomen, is natuurlijk door voor elk kanaal originele content te schrijven.

Alsof je het niet al druk genoeg hebt met het schrijven van blogposts voor je eigen site.

Een snellere oplossing is om enkele alinea’s op bijvoorbeeld LinkedIn te plaatsen en vervolgens met een ‘lees verder’ door te linken naar het artikel op je eigen site.

Een andere optie is om alleen op LinkedIn (of Facebook) te bloggen, maar dat zou ik niet doen. Je wilt je content zo veel mogelijk op je eigen website hebben, want alleen op je eigen website ben jij de baas.

Herschrijf je content.png
  • Herschrijf je content

Je kunt er ook voor kiezen om je blogpost dusdanig te herschrijven dat Google hem niet als duplicate content ziet.

Neil Patel geeft als tip om een tegenhanger te schrijven van je originele blogpost.

Dus in de ene blogpost bespreek je bijvoorbeeld 5 veelgemaakte blogfouten en in de andere geef je juist 5 tips voor een succesvolle blog. Nog steeds veel werk, maar minder dan een compleet nieuwe blogpost schrijven.

Zelf ben ik hier niet zo’n fan van: er is één beste versie van mijn artikel en dat is het origineel. Ik wil mijn lezers op elk platform het beste voorschotelen.

  • Voeg een rel=‘canonical’ tag toe aan de kopie

Rel canonical toevoegen

Met een rel=‘canonical’ tag kun je Google duidelijk maken welke pagina de officiële, originele pagina is. Deze tag plaats je in de <head>-sectie van je html-code. Dat ziet er zo uit uit:

<link rel=‘canonical’ href=‘https://www.deoriginelewebsite.nl/originelepagina.html’ />

Originele bron verwijzen
  • Verwijs in je tekst naar de originele bron

Soms kun je geen rel=‘canonical’ tag toevoegen (bijvoorbeeld op LinkedIn). In dat geval kun je boven aan je kopie een zin opnemen in de trant van “Deze blogpost verscheen eerder op [naam oorspronkelijke website]” (link hierbij naar de specifieke pagina waar het origineel staat).

Belangrijk om te weten: een tag of de originele link toevoegen aan een blogpost is een verzoek aan Google om een specifieke url te indexeren. Google kan dat verzoek overnemen, of niet.

Wil je 100% zeker weten dat de pagina van jouw voorkeur het beste rankt? Dan zit er niks anders op dan een blogpost te schrijven die je nergens anders plaatst of een bestaande blogpost dusdanig te herschrijven dat Google ‘m als een andere blogpost ziet.

Tip: via een site als Copyscape kun je controleren of er duplicaten van jouw content op internet staan. Niet alleen handig om plagiaat op te sporen, maar ook om - na indexering - te controleren of je een herschreven artikel voldoende herschreven hebt.

gastblogpost delen.png
  • Deel je gastblogpost pas na enkele weken op je eigen platform(en)

Heb je een gastblogpost geschreven? Overleg dan eerst met de eigenaar van die website of het goed is dat je je blogpost ook op je eigen site plaatst.

Zelf wacht ik vervolgens altijd minimaal 2 weken voordat ik dat doe.

Enerzijds is dat een fatsoenskwestie, omdat ik vind dat de eigenaar van de website een bepaalde periode het recht heeft op ‘exclusieve content’.

Anderzijds weet ik op die manier zeker dat Google het origineel geïndexeerd heeft.

Uiteraard neem ik altijd een link op naar het origineel.

mix content.png

 

  • Zorg op je eigen site voor een mix tussen originele en niet-originele content

Daarmee bedoel ik dus dat je niet alleen maar gastblogposts die je voor andere sites hebt geschreven op je eigen site moet herplaatsen en dat je niet AL je artikelen doorplaatst op LinkedIn.

Dan geef je mensen namelijk geen reden om jouw site te bezoeken of zich in te schrijven voor je nieuwsbrief.

Waarom zouden ze dat immers doen, als je ze je artikelen ook elders kunnen lezen?

Bottom line

Wil je dat een specifieke versie van je blogpost goed rankt in de zoekresultaten? Dan is het slim om aandacht te besteden aan de bovenstaande punten.

Wil je vooral dat zo veel mogelijk mensen je blogpost lezen en maakt de ranking je geen biet uit?

Maak je dan niet druk om duplicate content en stop je tijd en energie lekker in het maken van nóg meer waardevolle content.