Hoe onderscheid jij jezelf van de competitie?

onderscheiden-competitie

Het valt niet mee om op te vallen in het huidige contentlandschap. Tenzij je een unieke dienst of product hebt of de eerste bent (wat meestal op hetzelfde neerkomt).

Betekent dat dat het hopeloos is als er duizenden zijn die hetzelfde doen als jij? Nee, maar het is wel belangrijk om kritisch te kijken naar hoe jij je kunt onderscheiden van de competitie.

Hieronder enkele ideeën hoe je dat kunt doen:

  • Richt je op een doelgroep die vergeten wordt door de competitie. Richt de competitie zich vooral op vrouwen? Onderzoek dan eens of het voor jou interessant is om je te richten op mannen (natuurlijk vooropgesteld dat jouw dienst of product ook interessant is voor mannen.)

  • Kies voor een medium waar de competitie niks mee doet. Wordt er vooral veel geblogd? Dan kun jij je onderscheiden door video's, podcasts of visuele content te maken.

  • Focus je op een social media kanaal waar de competitie niet of nauwelijks actief is en bouw daar je eigen tribe op. Durf hierbij ook buiten de gebaande kaders te denken.

  • Ontwikkel een duidelijk eigen stemgeluid en wees niet bang om stelling te nemen. Dit heeft tijd nodig. Hoe meer content je maakt, hoe sneller je je eigen stemgeluid vindt.

Op die laatste wil ik wat dieper ingaan. Ik merk namelijk dat veel ondernemers dit spannend vinden.

Ze zijn bang dat ze daarmee klanten afstoten en maken dus liever saaie, middelmatige content waarmee ze zich niet onderscheiden.

Maar pas als jouw content reuring veroorzaakt, weet je dat je op de goede weg bent.

Zelf ben ik meer stelling gaan nemen tegen wat ik onethische marketingpraktijken noem.

Dat levert me zowel fanmail als 'hatemail' op.

Ik krijg berichten van mensen die met me willen kennismaken, omdat ze mijn visie op (content)marketing delen.

Maar ik krijg ook berichten van mensen die het niet met me eens zijn en totaal geen moeite hebben met 'marketingtrucjes'.

Voorheen vond ik dat vervelend en wilde ik het iedereen naar de zin maken.

Maar tegenwoordig beschouw ik mijn content als een natuurlijk filter: ik trek steeds meer de mensen aan die ik graag wil aantrekken.

Hoe onderscheid jij jezelf van de competitie?