Hoe gevoelig ben jij voor goeroes?

gevoelig-goeroes

Heb jij Wild, wild country al gezien op Netflix? Nee? Gauw doen dan! Deze spannende docuserie gaat over de opkomst en ondergang van de Indiase goeroe Bhagwan.

Ik heb er met een mengeling van fascinatie en afschuw naar gekeken. Aan de ene kant dacht ik, een beetje geërgerd: waarom loopt iedereen in vredesnaam achter zo’n mafketel in een oranje jurk aan?

Maar aan de andere kant kon ik me juist heel goed voorstellen dat mensen achter hem aan liepen (of eigenlijk moet ik zeggen ‘lopen’: Bhagwan heeft nog steeds volgelingen).

Zelf heb ik namelijk ook lange tijd achter ‘Bhagwans’ aan gelopen: ondernemers die naar eigen zeggen een succesvol bedrijf hebben opgebouwd en anderen nu willen leren hoe zij hetzelfde kunnen bereiken.

Op zich niks mis mee, natuurlijk, ware het niet dat ze vaak suggereren dat hun manier dé weg is naar succes. “Schrijf je in voor mijn peperdure programma en ontdek wat Het Grote Geheim is van succesvolle ondernemers.” Ze geven je het gevoel dat je dom bent als je niet op hun aanbod ingaat, omdat je veel geld weggooit of veel geld misloopt.

En dat willen we natuurlijk niet.

Dus halen we voor de zoveelste keer onze bankpas tevoorschijn, in de hoop dat de beloftes deze keer wél worden waargemaakt.

Na een tijdje begon ik het door te krijgen: er ís helemaal geen geheim.

Er zijn gewoon heel veel ondernemers die succesvol zijn geworden met wat voor hén werkt en nu doen alsof hun manier dé manier is waarop anderen ook succesvol kunnen worden. Alsof hun tactiek hét ontbrekende puzzelstukje is.

En dat werkt helaas.

Want net zoals veel mensen gevoelig waren voor de belofte van een Indiase goeroe, zijn veel ondernemers gevoelig voor de belofte van succesvolle mede-ondernemers. ‘Als het voor haar heeft gewerkt, zal het voor mij vast ook werken.’

Maar als je je realiseert dat er tig van die goeroes zijn, realiseer je je ook dat er geen manier is die voor iedereen werkt.

Al die schreeuwerige boodschappen creëren bovendien alleen maar onrust in je hoofd.

Ik ben er dus mee gestopt. Ik heb me voor bijna alle nieuwsbrieven uitgeschreven, het overgrote deel van de Facebookpagina’s ontvolgd en mijn instellingen voor Facebookadvertenties aangepast, zodat ik minder advertenties te zien krijg. Wat een rust!

Nu volg ik alleen nog ‘goeroes’ die ik zelf heb uitgekozen, in plaats van degene die me opgedrongen worden via Facebook en consorten.

Het is tijd voor mijn eigen waarheid.