Hoe ethisch is jouw marketing?

ethische-marketing

Het viel me al een tijdje op op Twitter.

Een groepje Engelstalige copywriters dat consistent elkaars blogposts deelt.

Maar niet alleen dat, ze verwijzen in hun blogposts ook naar elkaars artikelen.

Ik snap waarom ze het doen: op die manier brengen ze hun artikelen onder de aandacht van een groter publiek. Hier zitten ongetwijfeld ook weer mensen tussen voor wie die content interessant is.

Toch heb ik moeite met deze strategie.

Het voelt namelijk niet echt.

Het voelt voor mij alsof ze elkaars artikelen delen, omdat ze dat zo met elkaar hebben afgesproken. En niet omdat het zo'n goed artikel is.

Het gevolg: ik klik er niet meer op.

Als je élk verhaal van een ander deelt, verlies je namelijk je geloofwaardigheid.

Net als die jongen die steeds riep dat er een wolf was en niet meer werd geloofd toen er écht een wolf was.

Op een gegeven moment hebben mensen het trucje door en vertrouwen ze je niet meer.

Zelfs al deelde je een artikel écht omdat je het zo goed vond en niet omdat je dat zo afgesproken had.

Op Facebook zie ik de laatste tijd iets vergelijkbaars voorbijkomen.

Facebookvrienden die een businesscoach in de arm hebben genomen en ineens posts van andere ondernemers gaan delen.

Toeval?

Ik denk het niet.

Ik denk dat ze van die businesscoach gehoord hebben dat het een goede strategie is om elkaars posts te delen.

Ook hier vraag ik me weer af: deel je een bericht omdat je er oprecht achter staat of omdat het onderdeel is van je strategie?

Want hier staat natuurlijk tegenover dat iemand anders uit jouw groepje jóúw event/challenge/ebook onder de aandacht brengt.

Ook op Instagram blijken dit soort clubjes te zitten.

Het was me nog niet opgevallen, maar toen ik er eenmaal van bewust was gemaakt, vielen de kwartjes.

Nu snap ik waarom ik sommige Instagrammers ál-tijd op bepaalde andere Instagrammers zie reageren.

Sinds een algoritmeverandering vorig jaar, is het namelijk een stuk moeilijker geworden om op te vallen op Instagram.

Dus wat hebben sommige Instagrammers gedaan? Ze hebben een pod opgericht en met elkaar afgesproken dat ze op elkaars posts reageren. Zodra een lid uit de pod iets post, moeten de anderen direct reageren.

Ook al is het een flutpost waar je niet op gereageerd zou hebben als je niet in die pod had gezeten.

Maar hey, daar staat tegenover dat die anderen jou weer helpen jouw bereik te vergroten.

Niks mis mee, toch?

Ik vind van wel.

Ik vind de hierboven beschreven praktijken onzuiver. Het voelt als een groepje populaire meiden op de middelbare school dat de leden van het groepje voorschrijft hoe ze zich moeten gedragen.

Ik doe daar niet aan mee.

Dan groei ik maar wat minder hard, ik groei tenminste wel op een ethische manier.

En jij?