Help, ik heb een heel specifiek onderwerp

specifiek-onderwerp.png

Een van mijn volgers op Facebook legde de volgende situatie aan mij voor: “Ik heb best een specifiek onderwerp en ik vind het lastig om dat nog breder te maken. Ik weet niet waar ik nog meer over moet schrijven.”

Een worsteling die ik helemaal snap. Ik schreef in eerste instantie vooral over bloggen en vroeg me af: hoe lukt het andere mensen in vredesnaam om hier jarenlang elke week een blogpost over te schrijven?

Tot ik me realiseerde dat zo’n specifiek onderwerp juist een zegen is.

In deze blogpost leg ik je uit waarom en laat ik zien hoe je ook bij een specifiek onderwerp aan voldoende contentideeën komt.

Voordelen van een specifiek onderwerp

  • Je wordt gedwongen het te doen met wat je hebt en dat maakt je creatiever. Iedereen die ooit heeft moeten rondkomen van een beperkt budget snapt wat ik bedoel. ;-)

  • Je kunt de diepte ingaan en écht waardevolle content maken, in plaats van oppervlakkige blogposts en video’s waar het internet vol mee staat.

  • Je krijgt sneller een expertstatus.

  • Je leert meer, omdat je onderzoek moet doen voor content met diepgang.

  • Je bent concreter in je content, zodat je volgers er écht iets aan hebben.

  • Het geeft je houvast: je weet wat je kaders zijn en waar je dus wel of niet content over maakt.

  • Het geeft je lezers houvast: ze weten precies voor wat voor content ze bij jou terechtkunnen.

Kortom: als je écht onderscheidende content wilt maken en een expertstatus wilt krijgen, heb je een specifiek onderwerp nodig.

Zo kom je aan contentideeën

Maar hoe bepaal je dan concreet waar je over gaat schrijven? Hieronder enkele tips om je op weg te helpen:

  • Zijn er specifieke vragen die je vaak krijgt van klanten? Beantwoord deze in een blogpost (precies zoals ik nu doe ;-))

  • Welke vragen zou jij hebben als jij je klant zou zijn? (probeer eens terug te gaan naar de tijd dat jouw onderwerp voor jou nog nieuw was. Welke vragen had jij toen?)

  • Typ je zoekterm in in Google en noteer de resultaten die daaruit komen. Hiervoor kun je ook sites als Ubersuggest en Answer The Public gebruiken.

We blijven even bij de specifieke situatie van de vraagsteller. Zij is video- en podcastexpert. Ik weet hier zelf weinig van, dus ik kan heel snel een aantal vragen uit mijn mouw schudden. Tip: vergeet ook zeker de meest voor de hand liggende vragen niet. Wat voor jou logisch is, is voor je publiek vaak helemaal niet zo logisch.

Komen de contentideeën!

  • Wat is een podcast?

  • Waarom zou ik een podcast maken? / X redenen om vandaag nog te beginnen met een podcast

  • X vragen die je jezelf moet stellen voor je aan je video of podcast begint

  • Welke podcastplatformen zijn er? En wat zijn de voor- en nadelen per platform? (vergelijking)

  • Welke videobewerkingsprogramma’s zijn er? En wat zijn de voor- en nadelen per videobewerkingsprogramma? (vergelijking)

  • Hoe kies ik het juiste platform voor mijn podcast?

  • Hoe kies ik een videobewerkingsprogramma? (inclusief stappenplan)

  • X stappenplan voor het maken van je eigen video (inclusief checklist)

  • X stappenplan voor het maken van je eigen podcast (inclusief checklist)

  • Is elk onderwerp geschikt voor een podcast?

  • Hoe schrijf ik een script voor een podcast?

  • Hoe schrijf ik een script voor een video?

  • X manieren om een script voor een podcast/video te schrijven

  • X tips om van je video-angst af te komen.

  • Waar moet ik op letten als ik een video opneem? (inclusief checklist)

  • Waar moet ik op letten als ik een podcast opneem? (inclusief checklist)

  • Welke apparatuur heb ik nodig als ik een video opneem?

  • Welke apparatuur heb ik nodig als ik een podcast opneem?

  • Video’s en podcasts maken ‘on a budget’

  • Hoe zorg ik ervoor dat mijn video/podcast interessant/blijft voor mijn kijkers?

  • Hoe lang mag mijn video duren?

  • Hoe lang mag mijn podcast duren?

  • Hoe krijg ik meer abonnees op mijn podcast/video’s?

  • Hoe maak ik ondertiteling voor mijn video?

  • Hoe maak ik een intromuziekje voor mijn podcast?

  • Hoe maak ik een intromuziekje voor mijn video?

  • X veelgemaakte fouten in podcasts/video’s (+ tips hoe jij het beter kunt doen)

  • De beste podcasts/video’s (+ uitleg wat je er zo goed aan vindt)

  • Hoe doe ik X in tool Y? (concrete tooltips)

Veel van deze onderwerpen kun je nog wel verder opknippen of vanuit een andere invalshoek belichten. Wat dacht je bijvoorbeeld van een ‘Herken de intromuziekjes’-kwis? Als je daarmee niet duidelijk maakt hoe belangrijk het is om een uniek, onderscheidend intromuziekje te hebben, weet ik het ook niet meer. ;-) Bovendien zijn mensen dól op kwisjes.

Niet elke vraag is groot genoeg om uit te meten in een blogpost/video/podcast. Je kunt deze vragen ook op social media beantwoorden. Misschien maakt dat wel zoveel los dat je alsnog voldoende inspiratie hebt voor een groter stuk content.

Bonustip: let er bij het bedenken van contentideeën op dat er zowel ideeën voor beginners, gevorderden als mensen die daartussenin zitten op je lijstje staan.

  • De beginners: zitten op het niveau ‘wat is een podcast?’ en ‘waarom heb ik een podcast nodig?’ Ze weten nog vrijwel niks van het onderwerp.

  • Degenen die tussen de beginners en gevorderden in zitten: zij hebben al wel wat basiskennis en willen nu leren hoe ze die kennis in de praktijk kunnen toepassen. (de hoe-vragen zijn typische vragen die deze groep zich stelt).

  • De gevorderden: zij willen hun huidige kennis- en vaardighedenniveau naar een hoger niveau tillen.

Over het gratis weggeven van content

Voor iedereen die nu denkt: wow, komen er nog wel klanten als ik zo veel gratis kennis weggeef?

Het korte antwoord is: mensen die het zelf willen doen, doen het toch wel zelf. Als ze op jouw site niet vinden wat ze zoeken, zoeken ze verder.

Vinden ze op jouw site wel wat ze zoeken, dan raken ze enthousiast, delen ze je content via Facebook, vertellen ze anderen erover, lezen ze de andere artikelen op je site en abonneren ze zich op je nieuwsbrief. Je hebt er dan een ambassadeur bij.

Mochten ze er toch niet uitkomen, dan komen ze alsnog bij jou. Jij hebt immers al bewezen dat je weet waar je het over hebt.

Probeer bij het creëren van content dus niet te veel bezig te zijn met de vraag of je niet te veel weggeeft. Dit blokkeert je en je klanten hebben het meteen door.

Geef in plaats daarvan alle content weg die je hebt en vertrouw erop dat het vroeg of laat bij je terugkomt.