Bloggen uitbesteden aan je VA, zo pak je dat aan!

Deze blogpost verscheen eerder op Regelhelden.

Dat bloggen goed is voor je business, weet je inmiddels (hopelijk) wel. Maar weten dat iets goed voor je is en het vervolgens ook dóén, dat zijn 2 heel verschillende dingen ;-)

Vind jij het lastig om op gezette tijden een blogpost te publiceren? Omdat je geen inspiratie hebt? Omdat er steeds andere dingen tussendoor komen? Of omdat je bloggen gewoon Echt. Niet. Leuk vindt?

In deze blogpost laat ik je zien op welke manieren je het bloggen kunt uitbesteden aan je virtueel assistent (VA), zodat zij je kan helpen een succes te maken van je blog!

Website afbeeldingen blogs.png

Lijst met onderwerpen opstellen

Het opstellen en bijhouden van een lijst met mogelijke blogonderwerpen is om meerdere redenen belangrijk:

  • Je voorkomt dat je volledig inspiratieloos bent op het moment dat je weer een blogpost moet publiceren. Met als gevolg dat je je blogpost een week uitstelt. En hey, als je ‘m een weekje hebt uitgesteld, kan er nog wel een weekje bij, toch? Voor je het weet ben je een maand verder en staat er nog steeds geen blogpost online. Daar ga je met je goede voornemens...

  • Je voorkomt dat je achter de feiten aanloopt. Je zou de eerste ondernemer niet zijn die er vandaag achter komt dat vandaag een speciale dag is waar je perfect een blogpost aan had kunnen wijden. Voorkom dus gemiste kansen en blik vooruit.
    Zijn er speciale dagen die relevant zijn voor jouw onderneming? Ga je naar een event waar je een blogpost over kunt schrijven? Een lijst met onderwerpen helpt je ook patronen te zien. Zo kun je bijvoorbeeld een reeks blogposts schrijven over een specifiek onderwerp en deze in een speciale editie van je nieuwsbrief onder de aandacht brengen van je abonnees.

  • Je voorkomt dat je lukraak gaat bloggen over onderwerpen waar je ideale doelgroep geen interesse in heeft. Je hebt een bepaald doel met je blogposts (bijv. meer traffic, je expertise laten zien) en de onderwerpen waarover je blogt, moeten bijdragen aan dit doel. Anders kun je net zo goed niet bloggen.

Je VA kan je helpen bij het opstellen van een lijst met onderwerpen door een onderzoek te doen naar wat je concurrenten doen. Over welke onderwerpen bloggen zij en welke onderwerpen doen het goed? Niet om je concurrenten na te apen, maar om het nóg beter te doen ;-)

Daarnaast kan je VA een zoekwoordenonderzoek voor je uitvoeren om te achterhalen waar mensen op zoeken in relatie tot jouw onderneming. Dit levert vaak nieuwe invalshoeken op waar je zelf nog niet aan had gedacht.

Ook als je zelf al ideeën hebt, is het trouwens slim om deze te delen met je VA. Zij kan (wederom door een zoekwoordenonderzoek) achterhalen of dit onderwerpen zijn waarop gezocht wordt. Zo weet je zeker dat er belangstelling voor is.

Blogplanning maken

Zo, nu heb je een lijst met onderwerpen om over te bloggen. Maar hoe zorg je er nu voor dat dat bloggen ook echt gebeurt? Geloof me: vroeg of laat gaat het leven een keer in de weg zitten, waardoor het bloggen niet meer zo belangrijk lijkt. En zoefff, voordat je het in de gaten hebt is het alweer 3 maanden geleden dat je je laatste blogpost hebt gepubliceerd.

Dit kun je voorkomen door een blogplanning te maken. Stel dat je elke 2 weken een blogpost wilt publiceren. Dan zet je dit elke week met koeienletters in je agenda én je deelt je planning met je VA, zodat zij je achter je broek kan zitten om de planning te halen. Een afspraak met iemand anders verbreken is een stuk moeilijker dan een afspraak met jezelf verbreken ;-)

Jouw blogposts redigeren en SEO-proof maken

Het zelf schrijven van blogs is verstandig als jij over heel specifieke expertise beschikt. Dus als je bijvoorbeeld jurist of boekhouder bent. Natuurlijk kun je in dat geval wel op zoek gaan naar een VA met een juridische of boekhoudkundige achtergrond die ook nog eens goed kan schrijven/redigeren én kennis heeft van SEO, maar deze zijn dun gezaaid. Ik ken ze in ieder geval niet ;-)

Zeker als je inhoudelijke blogs schrijft voor een publiek van leken, is het interessant om je blogs te laten redigeren door een VA die ook een leek is. Zij zal het aangeven als je verhaal niet te volgen is voor je lezers. Bijvoorbeeld omdat je te veel vakjargon gebruikt of kennis veronderstelt die je lezers niet hebben.

Daarnaast kan je VA je blogpost SEO-proof maken, zodat-ie goed gevonden wordt door de zoekmachines.

Je blogs voor jou schrijven

Heb je écht geen tijd of zin om zelf te bloggen en is je expertise niet zó specifiek dat een ander er niet over kan schrijven (uiteraard na uitgebreid research gedaan te hebben)? Dan kan het interessant zijn om het schrijven van je blogposts uit te besteden aan je VA. Dit wordt ook wel ghostbloggen genoemd.

Ook hier zijn er weer verschillende mogelijkheden:

  • Nadat jullie samen de onderwerpen bepaald hebben, laat je je VA volledig haar eigen gang gaan en check je alleen haar concepten.

  • Jij levert alle content aan: onderwerp, (linkjes naar) interessante artikelen die je verwerkt wilt hebben in de blogpost, afbeeldingen en je VA gaat met deze input aan de slag.

  • Je laat het bloggen deels over aan je VA over en neemt zelf de ‘lastige’ onderwerpen voor je rekening. Deze kan je VA dan voor je redigeren.

Als je je VA voor je laat schrijven, is het wel erg belangrijk dat je in de beginfase de tijd neemt om je VA goed in te wijden in de ins en outs van je business en haar de ruimte te geven jou, je tone of voice en je klanten goed te leren kennen.

Blogposts promoten

BAM, je eerste blogpost staat online. Gefeliciteerd! Maar een blogpost die niet gelezen wordt, is als een brief die op het postkantoor blijft liggen. Daarom wil je ‘m bij zo veel mogelijk mensen onder de aandacht brengen.

Verstuur bijvoorbeeld een nieuwsbrief met links naar je meest recente blogposts. Als je elke maand een nieuwsbrief verstuurt en elke 2 weken blogt, heb je voor elke nieuwsbrief 2 blogposts. Let op: neem je blogpost niet op in je nieuwsbrief zelf, maar schrijf een teaser met een link naar het volledige artikel op je website. Je wilt immers meer bezoekers naar je website trekken.

Natuurlijk deel je je blogposts ook via je social-mediakanalen. En niet 1 keer, maar meerdere keren. Heb je een blogpost met tips gemaakt? Maak hier dan afbeeldingen bij in Canva en deel deze tips afzonderlijk met een link naar je blogpost erbij. En als je een mooie blogpost hebt die over een halfjaar nog steeds relevant is, deel je hem dan gewoon weer.

Renske Holwerda