8 manieren om je blogpost te promoten op Instagram

 
Blog afbeeldingen.jpg

To Insta or not to Insta.

Als jij meer van de tekst bent dan van de plaatjes heb jij dat vast ook wel eens gedacht.

Want Instagram is toch voor fotografen, designers en andere grafische creatievelingen? Wat heb jij er dan te zoeken?

Ook ik heb lange tijd met Instagram lopen tobben.

  Tobben over Instagram

Tobben over Instagram

Ik had Facebook immers al. En wat moest ik nu op Instagram zetten dat ik niet ook al op Facebook had gezet? Op beide kanalen exact dezelfde content plaatsen vond ik ook een beetje makkelijk.

Bovendien kon ik op Facebook mijn blogposts tenminste lekker makkelijk delen, op Insta niet. Elke keer dat gehannes met die link in de bio, láát maar weer.

Maar intussen ging Facebook me steeds meer tegenstaan, terwijl ik van Instagram juist steeds weer een cosy gevoel kreeg.

Kortom: ik wilde meer met Instagram doen. Maar dan moest ik wél een manier vinden om mijn blogposts ook daar onder de aandacht te brengen.

Gelukkig vond ik er 8 en in deze blogpost deel ik ze met jou.

Maar eerst even een waarschuwing over het gebruik van links in je posts.

Link delen op Instagram

Voordat je in elke Instagram-post een link naar je blogpost plaatst, is het belangrijk om dit te weten: het is niet mogelijk om in Instagram een klikbare link te plaatsen in je post. Je kunt wel een link delen, maar je lezers moeten hem dan handmatig overtypen. Niet handig. Niet doen dus.

Gelukkig zijn er verschillende manieren om dit op te lossen:

  • Oplossing 1: neem een link naar je blogpost op in je bio

Een nadeel van deze oplossing is dat je maar 1 link kwijt kunt in je bio. Bovendien moet je niet vergeten de link aan te passen als je een nieuwe blogpost hebt gedeeld. Zeker als je veel blogt en als je je berichten inplant met een tool zoals Buffer is dat niet praktisch.

Hiermee kun je een pagina aanmaken waarop je meerdere links kunt plaatsen. In plaats van een link naar je blogpost zet je dus je url van je Linktree-pagina in je bio.

  • Oplossing 3: maak een aparte Instagram-pagina aan op je website

Deze pagina noem je www.mijnonweerstaanbarewebsite.nl/Instagram en je plaatst er links naar je laatste blogpost, je nieuwsbrief, je weggever en eventuele andere dingen die je kwijt wilt. Vervolgens zet je deze link in je bio.

Voordeel van deze oplossing ten opzichte van de vorige is dat een Instagram-pagina op je website in je eigen huisstijl is. Bovendien zijn je lezers dan direct op je website en daarmee vergroot je de kans dat ze nog even verder gaan neuzen.

Pro tip: maak een account aan bij Bitly en maak een Bitly-link van je pagina. Bitly staat vooral bekend als linkverkorter, maar als je een account hebt, kun je allerlei interessante statistieken bekijken. Ik heb zelf een Bitly-link gemaakt van de url van de Instagram-pagina op mijn website en ik kan in 1 oogopslag zien hoeveel mensen er vanuit mijn Insta-bio op geklikt hebben, en wanneer.

Nog een Bitly-tip: maak een custom url aan om de herkenbaarheid voor je bezoeker te vergroten. Bijvoorbeeld: bit.ly/bedrijfsnaam_instagram

  Mijn Instagram-pagina is helemaal in de huisstijl van mijn website

Mijn Instagram-pagina is helemaal in de huisstijl van mijn website

Hurray, je hebt de basics op orde. Nu kun je je blogposts gaan promoten.

Maar hoe doe je dat dan? Hieronder vind je 8 concrete ideeën waarmee zo veel mogelijk mensen op Instagram jouw waardevolle informatie te zien krijgen.

1. Maak een screenshot van je blogpost

Ga naar je blogpost en maak er een screenshot van. Die deel je vervolgens op Instagram met een korte toelichting en een call to action (‘klik op de link in de bio’) erbij. Zorg wel dat dit screenshot er aantrekkelijk uitziet. Voeg dus in ieder geval een mooie header toe aan je blogpost.

  Een screenshot van een van mijn eerdere blogposts die ik op Instagram zou kunnen plaatsen

Een screenshot van een van mijn eerdere blogposts die ik op Instagram zou kunnen plaatsen

2. Plaats de intro van je blogpost op Instagram

Copypaste de intro uit je blogpost, voeg een mooie visual toe (bijvoorbeeld met de titel van je blogpost) en eindig met ‘verder lezen? Klik op de link in de bio’.

  Een visual met de titel van mijn blogpost die ik kan gebruiken om mijn blogpost onder de aandacht te brengen

Een visual met de titel van mijn blogpost die ik kan gebruiken om mijn blogpost onder de aandacht te brengen

3. Maak visuals van quotes uit je blog

Pik enkele opvallende quotes uit je blog en maak die mooi op in Canva. Een korte begeleidende tekst en ‘klik op de link in de bio’ erbij en je hebt een mooie Instagram-post. Heb je een blogpost met tips geschreven? Maak dan per tip een visual. Op deze manier heb je meerdere visuals bij 1 blogpost, die je op verschillende momenten kunt delen.

Aandachtspuntje: let erop dat de link naar de blogpost op je linkjes-pagina blijft staan of dat je die weer toevoegt op het moment dat je een oudere blogpost opnieuw deelt.

Bonustip: met Landscape kun je afbeeldingen heel eenvoudig resizen naar een ander formaat, zodat je ze ook voor een ander kanaal kunt gebruiken. Dit kan ook in Canva, maar zelf vind ik Landscape sneller en prettiger werken.

Een visual uit mijn blogpost 5 tips om je blogpost optimaal te promoten, die ik kan inzetten om deze blogpost onder de aandacht te brengen

4. Maak gebruik van Instagram Stories

Ook Instagram Stories kun je inzetten om je blogpost te promoten. Maak een mooie slide met een link (ja in Stories kun je wel linken, bekijk hier een tutorial) of nog beter: vertel je verhaal in een reeks slides. Maar pas op: geef niet te veel weg, je wilt natuurlijk wel dat mensen doorklikken naar je blogpost.

Zelf heb ik Instagram Stories nog niet gebruikt voor een blogpost, maar ik ben zeker van plan hier de komende tijd mee te gaan experimenteren. Wil je mijn experimenten volgen? Volg mij dan op Instagram, dan volg ik jou terug. Vind ik leuk :)

5. Kondig je blogpost aan op Instagram

Verstuur jij je blogposts in een e-mailnieuwsbrief? Dan is dit een slimme manier om meer inschrijvingen te krijgen. Zelf doe ik dit zo: ik plaats 1 week en 1 dag voordat ik mijn nieuwsbrief verstuur een bericht waarin ik kort vertel waar mijn nieuwsbrief over gaat. Vervolgens trigger ik mensen zich in te schrijven via de link in de bio.

Bonustip: vertel niet alleen dat er een nieuwsbrief aan komt, maar ook wat ze ervan kunnen verwachten. Je moet mensen een reden geven om zich in te schrijven.

Bijkomend voordeel van je blogpost aankondigen op Instagram: je creëert een stok achter de deur voor jezelf om ‘m op een specifieke datum af te hebben.

  Ik vertel niet alleen dat er een nieuwsbrief aankomt, maar ook wat de inhoud is

Ik vertel niet alleen dat er een nieuwsbrief aankomt, maar ook wat de inhoud is

6. Voeg een headline toe aan je afbeelding

De meeste Instagram-posts bestaan uit een afbeelding met tekst eronder. Dat valt natuurlijk niet zo op. Overweeg dus eens een prikkelende headline boven je afbeelding of video te plaatsen waarmee je snel en effectief de aandacht trekt.

  Met een headline boven je afbeelding of video trek je sneller de aandacht

Met een headline boven je afbeelding of video trek je sneller de aandacht

7. Maak gebruik van hashtags

Hashtags zijn voor Instagram wat zoekwoorden zijn voor Google. Door de juiste hashtags te gebruiken, maak je het voor anderen gemakkelijker om jouw content te vinden. Tip: als je in het Nederlands blogt en je dus op Nederlandse lezers richt, gebruik dan ook Nederlandse hashtags. Anders krijg je ook kansloze reacties van buitenlanders die je bericht niet snappen, maar wel reageren met ‘nice’ en ‘I like it’.

Side note in dit kader: er bestaan tools waarmee je automatisch een comment kunt achterlaten als er bijvoorbeeld een bepaalde hashtag wordt gebruikt. Met als gevolg dat een mede-ondernemer de reactie ‘goed bezig’ kreeg toen ze iets deelde over haar overleden vader. Kortom: blijf ver van dit soort tools.

8. Maak een video

Video is extreem populair op Instagram. Vertel in een korte video waar je blog over gaat en deel aan het einde een link (tip: houd de link kort). Wil je liever niet zelf in beeld? Dan kun je met tools als Lumen5 of Biteable heel eenvoudig zelf een video maken. Bekijk hieronder mijn creatie voor deze blogpost ;-) (NB: lees je deze blogpost op je mobiel? Dan kan het zijn dat de video niet helemaal goed toont. Klik op 'play' en vervolgens op het vierkantje rechtsonder om de video in volledig scherm te bekijken).

Helaas is het met de gratis versie van Biteable niet mogelijk het bestand te downloaden, dus ik kon hem niet daadwerkelijk delen via Instagram.

BAM, dat waren ze dan: 8 manieren om vanuit Instagram zo veel mogelijk verkeer naar je blogpost te trekken. Zie je nou wel dat er op Instagram ook een plekje voor jou is als je meer met tekst hebt dan met plaatjes? ;-)

Tip: sla deze blogpost op in je favorieten en neem je voor om bij elke blogpost die je schrijft een van de bovenstaande methodes uit te proberen. Op die manier krijg je er gauw genoeg handigheid in.

Heb jij nog andere tips om een blogpost te promoten op Instagram? Ik hoor het graag van je!