7 veelgemaakte websitefouten (+ tips om ze te verbeteren)

websitefouten.png

“Hoe kan dat nou? Ik heb voor veel geld een prachtige website laten maken, ik ben goed te vinden in Google, maar toch krijg ik amper aanvragen van klanten!”

Herkenbaar?

Dan is de kans groot dat je website niet duidelijk is voor je bezoekers, of dat je iets anders doet waardoor ze afhaken. 

In deze blogpost deel ik 7 veelgemaakte websitefouten én vertel ik je hoe je deze kunt verbeteren.

1. Je hebt geen tagline of je tagline is niet duidelijk voor je bezoekers

Internetcopywriter Aartjan van Erkel noemde de tagline al in 2007 het belangrijkste tekstje op je website. Een tagline bestaat uit enkele woorden die in 1 klap duidelijk maken wat de bezoeker van je website bij jou kan halen. 

Bijvoorbeeld:

Copywriter (wie ben jij?)
Copywriter voor vrouwelijke coaches (wie ben jij en voor wie doe je dat?)
Meer klanten met overtuigende webteksten (wat is het resultaat voor de klant + hoe bereik jij dat resultaat?)

Tenzij je Nike bent, is je tagline dus niet just do it of iets anders creatiefs.

De tagline staat bij voorkeur op elke pagina van je website (bijvoorbeeld onder of naast je logo), zodat het niet uitmaakt op welke pagina je bezoeker binnenkomt. Hij ziet dan steeds direct wat hij bij jou kan halen.

2. Je navigatiemenu zegt niks over wat je doet

Een navigatiemenu maken, hoe moeilijk kan dat zijn? Gewoon Home, Aanbod, Referenties, Over en Contact. Klaar.

Er zijn 2 problemen met dit navigatiemenu:

De titel en de url van de achterliggende pagina’s hebben meestal geen betekenis voor Google. Als je bijvoorbeeld een knop Diensten in je menu wilt opnemen, is het immers logisch om de achterliggende pagina ook Diensten te noemen. Deze pagina eindigt dus op diensten.html. Maar dat is geen zoekterm waarop je gevonden wordt. Niemand tikt immers ‘diensten’ in in Google. Dit probleem kun je als volgt oplossen: geef je pagina een andere titel en url dan er in je navigatiemenu staat. De knop in het navigatiemenu heet dan Diensten, maar in de paginatitel en de url stop je een relevant zoekwoord.

Een ander probleem, dat je niet oplost met het bovenstaande, is dat voor de klant niet direct duidelijk is wat je precies aanbiedt. Daarvoor moet hij eerst doorklikken naar de onderliggende pagina’s. Zonde. Want net als met je tagline, kun je je bezoeker met je navigatiemenu heel snel duidelijk maken of hij op de goede plek is.

Spreek dus liever niet van ‘Diensten’ in je navigatiemenu, maar omschrijf liever wát je dan precies aanbiedt. Bijvoorbeeld ‘Schrijven en redactie’ en ‘E-mailmarketing’ (in mijn geval).

Deze tip is vooral van toepassing als je niet te veel diensten hebt (max. 3).

Heb je wel veel diensten en wordt je navigatiemenu dus te vol als je ze er allemaal in zet? Dan heb je 3 opties:

  • Schrappen: moeten ál je diensten in je navigatiemenu of überhaupt op je homepage staan? Beperk je tot de 3 die de meeste omzet genereren en zet de rest op een overzichtspagina (zie volgende punt).

  • Toch een item met de naam Diensten toevoegen aan je menu. Dit koppel je aan een overzichtspagina waarop je een korte beschrijving per dienst opneemt met een link naar een pagina waarin je dieper op die dienst ingaat. Tip: noem dit item waar mogelijk niet ‘Diensten’, maar geef het een naam die al duidelijk maakt wat voor dienst je aanbiedt. Bijvoorbeeld: ‘Communicatietrainingen’.

  • Een extra navigatiemenu toevoegen. Je hebt dan een hoofdnavigatiemenu, dat extra opvalt en waarin je de belangrijkste diensten + de belangrijkste taak voor de bezoeker opneemt (bijv. Contact opnemen). Daarnaast heb je een extra navigatiemenu. Dit zet je minder opvallend boven het hoofdnavigatiemenu en hierin neem je dan de minder belangrijke pagina’s op (de niet-commerciële pagina’s).

Voeg in ieder geval géén drop-downmenu toe aan je navigatiemenu (zie fout 3).

Bonustip: heb je Google Analytics geïnstalleerd op je site? Dan kun je zien welke pagina’s daadwerkelijk bezocht worden. Zo ontdekte ik dat mijn testimonials-pagina amper bezocht wordt en dus heb ik deze uit mijn navigatiemenu verwijderd. In plaats daarvan heb ik een blokje met een link naar mijn testimonials op mijn homepage opgenomen.

Bonustip #2: het navigatiemenu is - na wellicht de tagline -  de laatste plek om creatief te zijn op je website. Bezoekers willen snel kunnen vinden wat ze zoeken en zich niet hoeven afvragen wat er gebeurt als ze op een bepaalde knop klikken. Als je dan tóch een Diensten-knop opneemt, noem hem dan dus ‘Diensten’ of ‘Aanbod’ en niet bijvoorbeeld ‘Focus’, zoals ik ook een keer tegenkwam. Pas toen ik erop klikte werd me duidelijk dat dit de diensten waren.

3. Je hebt een dropdown-menu op je website

Shoot, je hebt te veel items voor je navigatiemenu. Dan lijkt een drop-downmenu een logische oplossing. Je schrijft een tekst voor de pagina Trainingen, noemt het menu-item Trainingen en vervolgens voeg je in het drop-downmenu alle afzonderlijke trainingen toe.

Tadáá, opgelost. Behalve dan dat je bezoekers gillend gek je website weer verlaten.

Want wat gebeurt er als je een drop-downmenu op je site hebt? Het volgende, volgens webconsultant Gill Andrews:

Mensen klikken niet op ‘Trainingen’, want ze verwachten niet dat dit een klikbare link is. Bovendien worden ze afgeleid door de onderliggende items. Kortom: die mooie tekst voor de overzichtspagina Trainingen heb je voor niks geschreven.

Je laat je bezoeker te veel moeite doen. Stel dat je een website hebt met een pagina Missie, een pagina Waarden en een pagina Visie. Niemand gaat op al die pagina’s klikken. Schrijf dus liever een Over mij-pagina waarin je al deze onderdelen opneemt. Dan heb je ook meer content per pagina en daar wordt Google dan weer blij van.

Je maakt het je bezoeker te ingewikkeld. Ze klikken op het eerste item, maar die info is niet wat ze zoeken. Op naar de 2e, ah dat is al interessanter. Op naar de 3e, nee, dit is het ook niet. Hm, waar stond die interessante info ook alweer? Was dat nou 1 of 2? Ah, laat ook maar. En hij googelt verder.

Terwijl onder drop-downitem 4 de informatie stond waar hij naar op zoek was… Maar toen had je hem al weggepest met je ingewikkelde menu. 

Maak in plaats van een drop-downmenu dus liever een Diensten-pagina met een korte, duidelijke beschrijving per dienst en een link naar een uitgebreidere pagina. Zo kun je ook iemand die tóch verkeerd geklikt heeft snel weer op het juiste pad zetten.

4. Je verwijst op je homepage naar je social media kanalen

Waarschijnlijk heb je op je homepage knoppen staan die doorverwijzen naar je social media kanalen, in de hoop dat je bezoekers je ook daar gaan volgen. 

Intussen deel je op je social media kanalen links naar je blogs en andere pagina’s, met als doel meer bezoekers naar je website te trekken.

Tot voor kort deed ik dit ook zo. Totdat Gill Andrews (yep, dezelfde als hierboven) me erop wees dat er iets niet klopte in mijn redenering.

Het kwam neer op het volgende: ik had social media buttons op mijn website, omdat ik graag wilde dat mijn bezoekers mij zouden volgen op social media. Vervolgens zou ik op mijn social media kanalen zo veel mogelijk links naar mijn site delen om hen weer op mijn website te krijgen.

Oftewel: ze wáren op mijn site (precies waar ik ze hebben wilde) en ik joeg ze weer weg met mijn social media buttons!

*facepalm*

Begrijpelijk is het wel, want je wilt graag dat bezoekers die jouw website verlaten, je blijven volgen. 

Maar het is een stuk effectiever om ze te verleiden zich in te schrijven voor je super waardevolle weggever of nieuwsbrief.

Er is namelijk geen enkel social media kanaal dat voor dezelfde zichtbaarheid kan zorgen als een nieuwsbrief in de mailbox van je klant.

5. Je hebt een Instagram- of Facebookfeed op je homepage

Veel websiteplatformen bieden je de mogelijkheid om een Facebook- of Instagram-account te koppelen aan je website. Leuk, zo kan je bezoeker zien wat jij uitspookt op social media en hopelijk ziet-ie meteen aanleiding om je daar te volgen.

Los van het feit dat je je bezoeker niet van je website wilt verjagen (zie punt 4), moet je je ook afvragen of die feed echt iets toevoegt aan je homepage.

Dat je iets kúnt toevoegen aan je website, wil nog niet zeggen dat je dat ook moet doen. 

Je kunt ook in 1 keer die hele zak chips leegeten, die je al de hele week verleidelijk ligt aan te staren vanuit de kast. Doe je ook niet. Meestal niet dan.

Vraag je dus van elke pagina op je website af wat het doel ervan is en zorg dat alles wat je op die pagina plaatst, bijdraagt aan dat doel.

Je homepage is de entree van je website. Je wilt dat de bezoeker je diensten bekijkt, je Over mij-pagina leest, zich inschrijft voor je nieuwsbrief en contact met je opneemt.

Een social media feed voegt meestal weinig toe en leidt de bezoeker alleen maar weer af van het doel.

6. Je hebt een slider op je website

Sliders zijn voor afbeeldingen wat drop-downmenu’s zijn voor webpagina’s: ze leiden je bezoeker af en zijn slecht voor je conversie. 

Ook de reden om ze toe te voegen is hetzelfde voor website-eigenaars: in een drop-downmenu kun je lekker veel pagina’s kwijt, terwijl je in een slider veel afbeeldingen kunt stoppen.

Want waarom zou je maar 1 afbeelding tonen als dit er ook 10 kunnen zijn?

Omdat sliders altijd óf te langzaam gaan óf te snel. In beide gevallen schieten ze hun doel voorbij. 

Bovendien leiden sliders ontzettend af van de rest en maken ze je website een vervelende ervaring voor mensen met een cognitieve beperking.

Daarnaast zorgt de slider ervoor dat de pagina erg traag laadt en dat kost je bezoekers.

En last but not least, omdat sliders gewoon 1870 zijn. Hey, toen was er nog geen internet. Precies. Gewoon niet doen dus als je je websitebezoeker een prettige ervaring wilt bezorgen. Hetzelfde geldt voor achtergrondvideo’s.

7. Je benut de ruimte boven de vouw op je homepage niet

Ken je de term ‘boven de vouw’? Deze komt uit de krantenwereld. Kranten in de rekken bij de sigarenboer zijn altijd op zo’n manier gevouwen dat het belangrijkste nieuws boven de vouw staat. Zo trekken ze direct de aandacht van iedereen die binnenloopt.

Ook op je homepage kun je spreken van een ‘vouw’. Dit is dan wat de bezoeker ziet zonder te hoeven scrollen. In het ideale geval ziet de bezoeker boven de vouw in 1 oogopslag wat er bij jou te halen valt. 

Helaas zie ik in de praktijk vaak dat deze ruimte wordt ingenomen door een grote afbeelding zonder tekst. Zeker op mobiel neemt zo’n afbeelding al gauw het volledige scherm in beslag. Zonde, want zo mis je een prachtige kans om je bezoeker snel duidelijk te maken wat je nu eigenlijk doet.

Je website is de digitale variant van een fysieke winkel. De plek waar je kunt laten zien wat je te bieden hebt en waar je bezoekers contact met je kunnen opnemen. Maar net als bij een fysieke winkel kunnen er allerlei obstakels zijn waardoor ze dat niet doen. Gelukkig kun je met een paar kleine aanpassingen al een hoop verbeteren.

websitefouten
websiteRenske HolwerdaComment