6 redenen om een social media scheduling tool te gebruiken

 
6 redenen om een social media scheduling tool te gebruiken

Als zelfstandig ondernemer kom je er niet onderuit regelmatig iets van je te laten horen op social media. Wie niet van jouw bestaan af weet, kan immers ook geen klant van je worden.

Bovendien zullen weinig mensen direct zaken met je doen als ze nog nooit van je gehoord hebben en niet weten wat ze aan je hebben. Eerst moeten ze je leren kennen, je tof vinden en je vertrouwen (know, like, trust).

Een nadeel van social media is echter dat het nogal wat tijd kost. Zeker als je al je berichten handmatig post en geen contentstrategie hebt, waardoor je steeds ter plekke moet bedenken wat je nu weer zult posten.

Een contentstrategie zul je zelf moeten opstellen (eventueel met hulp), voor het inplannen zijn er allerlei handige tools zoals Buffer en SmarterQueue, die je veel van het werk uit handen kunnen nemen.

In deze blogpost laat ik zien hoe een social media scheduling tool je flink wat tijd kan besparen.

1. Je kunt berichten van tevoren inplannen

Er zijn slechts enkele kanalen (Facebook en YouTube, zo uit mijn hoofd) waarop je een bericht van tevoren kunt inplannen via het kanaal zelf. Op alle andere kanalen moet je je bericht handmatig posten op het tijdstip dat je het wilt posten. Met als gevolg dat je dus niet zichtbaar bent als je het vergeet, ziek bent of op vakantie bent.

Met een scheduling tool kun je berichten van tevoren inplannen. Op deze manier kun je ook een hele berg berichten in 1 keer klaarzetten. Dit kost veel minder tijd dan losse berichten inplannen.

Een extra voordeel van een aantal scheduling tools (waaronder Buffer en SmarterQueue) is dat je je ‘queue’ (je berichten die in de rij staan om gepubliceerd te worden) met 1 druk op de knop op pauze kunt zetten. Zo voorkom je dat je bijvoorbeeld tijdens een nationale ramp een iets te vrolijk bericht plaatst dat je al had ingepland.

Maar scheduling tools hebben ook een belangrijk nadeel: je kunt de link alleen in de post zelf plaatsen, terwijl posts met links erin het duidelijk slechter doen dan posts zonder links. Elk social media kanaal heeft er namelijk belang bij dat mensen op het eigen kanaal blijven.

De enige oplossing hiervoor is om de link handmatig in de comments te zetten of (in het geval van een niet zo ingewikkelde link) als tekst in de afbeelding bij je post.

Je moet voor jezelf dus de afweging maken wat voor jou belangrijker is: een zo groot mogelijk bereik (post dan handmatig) of er geen omkijken meer naar hebben (post dan met een tool). Je kunt er ook voor kiezen alleen posts met links handmatig te delen en de rest via een tool in te plannen.

Facebook kijkt overigens ook naar engagement (betrokkenheid): als je betrokken volgers hebt (volgers die liken, reageren, delen, doorklikken), zal Facebook je bericht aan veel meer mensen laten zien dan wanneer je volgers niet zo betrokken zijn. Zelfs als er een link in je post staat.

Kortom: zorg voor waardevolle content en ga de interactie aan met je volgers. Of je je berichten nu handmatig inplant, of een tool gebruikt.

2. Je kunt hetzelfde bericht gemakkelijk op meerdere kanalen delen

Soms heb je een bericht dat je prima op Instagram én Facebook kunt plaatsen. Of op Facebook én LinkedIn.

Zonder scheduling tool moet je je bericht handmatig invoeren op de verschillende kanalen.

Mét scheduling tool voer je het bericht 1 keer in en vervolgens kun je het met 1 klik op de knop op verschillende kanalen delen.

Vaak kun je je tekst per kanaal ook nog aanpassen. Zo kun je bijvoorbeeld een link toevoegen aan je Facebookpost en hashtags aan je Instagram-post.

Tip: ben je actief op meerdere kanalen? Kies dan voor 1 tool waarmee je al die kanalen kunt beheren. Er zijn ook tools waarmee je bijvoorbeeld alleen posts op Instagram kunt inplannen. Dit kan interessant zijn als je alleen op Instagram zit.

3. Je kunt gemakkelijk thema’s koppelen aan een specifieke dag

Misschien gebruik jij ze ook: vaste thema’s op vaste dagen. Bijvoorbeeld een inspirerende quote op maandag, een blogpost op dinsdag, een vakinhoudelijke tip op woensdag, een testimonial op donderdag en iets luchtigs op vrijdag.

Terugkerende thema’s zijn een onmisbaar onderdeel van een efficiënte en effectieve contentstrategie. Je voorkomt dat je steeds weer opnieuw moet bedenken wat je nu weer zult gaan posten en je zorgt voor herkenbaarheid naar je volgers toe.

Sommige scheduling tools (waaronder SmarterQueue en MeetEdgar) bieden de mogelijkheid om categorieën aan te maken en deze te koppelen aan specifieke dagen. Zo kun je bijvoorbeeld een categorie ‘inspirerende quotes’ aanmaken en instellen dat berichten uit deze categorie op woensdag op Instagram gedeeld moeten worden en op donderdag op Facebook.

  Mijn contentcategorieën in SmarterQueue

Mijn contentcategorieën in SmarterQueue

4. Je kunt je content makkelijk opnieuw delen

Het is allang geen nieuws meer dat het organische (niet-betaalde) bereik op Facebook blijft kelderen. Het wordt dus steeds moeilijker om ervoor te zorgen dat je volgers je berichten te zien krijgen zonder Facebook ads. Het is dan ook slim om je berichten vaker dan 1 keer te delen.

Bepaalde scheduling tools doen dit automatisch voor je. Zo kun je in bijvoorbeeld SmarterQueue, MeetEdgar en RecurPost je berichten toevoegen aan een ‘queue’. Op het moment dat je queue leeg is, begint-ie weer van voren af aan. In Buffer kun je berichten tot maximaal 30 dagen na publicatie ‘rebufferen’ (opnieuw delen).

Tip: alleen posts die niet gebonden zijn aan de actualiteit zijn geschikt om opnieuw te delen. Dit wordt ‘evergreen content’ genoemd. Wil je zo veel mogelijk content hergebruiken? Neem er dan geen verwijzingen naar de actualiteit in op.

5. Je kunt gemakkelijk content cureren

Contentcuratie houdt in dat je berichten van anderen deelt die relevant zijn voor jouw lezers.

Zoals een curator in een museum de beste exposities samenstelt, maak jij een selectie van de beste content in jouw vakgebied.

Dankzij contentcuratie kun je zonder dat het je veel tijd kost ontdekken wat voor soort content je volgers aanspreekt. Vervolgens kun je zelf meer van dat soort content maken. Dit is efficiënt: je weet immers al wat werkt en steekt niet onnodig veel tijd in een artikel dat niet aanslaat.

Verschillende scheduling tools, waaronder Buffer en SmarterQueue, helpen je bij het cureren van je content. Je kunt de RSS-feeds van je favoriete sites toevoegen en dan krijg je de laatst gepubliceerde artikelen in je feed. De interessante artikelen kun je vervolgens direct delen via je social media.

  De Content Inbox van Buffer met de laatste artikelen van mijn favoriete sites. Door op ‘Add’ te klikken, kan ik ze snel en makkelijk aan mijn Buffer queue toevoegen.

De Content Inbox van Buffer met de laatste artikelen van mijn favoriete sites. Door op ‘Add’ te klikken, kan ik ze snel en makkelijk aan mijn Buffer queue toevoegen.

Je kunt ook een losse RSS-reader als Feedly gebruiken. Deze werkt in de basis hetzelfde als de tools hierboven, alleen moet je de link van een interessant artikel handmatig naar je scheduling tool kopiëren.

Uiteraard is het wel belangrijk dat je alle artikelen zelf leest voordat je ze deelt.

6. Je kunt in 1 oogopslag zien welke content het goed heeft gedaan

Statistieken helpen je te achterhalen welke content de meeste likes, reacties, shares en doorkliks heeft opgeleverd.

In het analytics-gedeelte van een scheduling tool kun je dit vaak in 1 oogopslag zien. Buffer, bijvoorbeeld, markeert de posts die het het beste gedaan hebben met ‘Top post’. In SmarterQueue (de tool die ik momenteel gebruik) kan ik per week of per maand zien hoe mijn content het heeft gedaan én of er progressie in zit.

Na een tijdje zie je patronen en weet je precies waar je mee door moet gaan en waar je beter mee kunt stoppen. Nog een reden om op consistente basis aanwezig te zijn op social media dus ;-)

Het zal duidelijk zijn: ik ben fan van social media scheduling tools. Ze besparen je een hoop tijd en maken je marketing een stuk minder complex. Zo kun jij je focussen op het creëren van goede content en de interactie met je volgers.

En ja, voor de meeste tools moet je betalen als je er het maximale uit wilt halen. Maar zoals altijd: vraag je niet alleen af wat iets kost, maar ook wat het je oplevert aan tijd, geld en energie. Voor mij is SmarterQueue de investering van nog geen 2 tientjes per maand in ieder geval dubbel en dwars waard. Ik blijf mijn bibliotheek aanvullen met nieuwe content en verder heb ik er geen omkijken meer naar.

Ben jij na deze blogpost helemaal enthousiast geworden om serieus aan de slag te gaan met je social media, maar weet je niet goed voor welke kanalen je het beste kunt kiezen en wat je dan moet posten? Neem dan gerust contact met me op, ik help je graag!