5 veelgemaakte blogfouten die jij straks niet meer maakt

veelgemaakte-blogfouten

Deze blogpost verscheen eerder op Regelhelden.

Bloggen is goed voor je business. Dat weet elke slimme ondernemer inmiddels wel. Toch maken veel van die slimme ondernemers bij het bloggen fouten die minder slim zijn. Hierdoor halen ze niet uit hun blog wat erin zit. Zonde, want bloggen kost veel tijd. Dan wil je het natuurlijk ook goed doen!

In deze blogpost vind je 5 veelgemaakte fouten én vertel ik je hoe je ze kunt voorkomen!

1. Je blogt niet consistent

Nog belangrijker dan vaak bloggen, is regelmatig bloggen. Maak er dus een gewoonte van om bijvoorbeeld eens in de 2 weken of eens in de week een blogpost te schrijven.

Vind je het lastig om je hieraan te houden? Zoek dan een blogbuddy, iemand die ook consistent wil bloggen. Spreek samen af dat jullie elkaars stok achter de deur zijn. Zelf heb ik ook een blogbuddy: elke 2 weken app ik haar (en zij mij) op woensdag dat er weer een blogpost gepubliceerd is. Dit zet ik in mijn takenlijst, zodat ik het niet vergeet. Ook het schrijven van de blog zelf neem ik hierin op. Zo word ik nooit verrast. Overigens kan ook een VA je stok achter de deur zijn voor het bloggen ;-)

Iets anders wat voor mij goed werkt, is mijn blogs opnemen in mijn maandelijkse nieuwsbrief en deze nieuwsbrief aankondigen op social media. Want als ik de wereld heb ingeslingerd dat mijn nieuwsbrief op die en die datum verschijnt, ben ik ook gedwongen ervoor te zorgen dat mijn blogs vóór die datum af zijn.

2. Je wacht op inspiratie

Je bent geen kunstenaar, je bent een ondernemer die geld moet verdienen. Voordat ik ondernemer was, dacht ik ook dat ik eerst inspiratie moest hebben voordat ik een blogpost kon schrijven.

Maar nu ik op regelmatige basis MOET bloggen, weet ik dat het andersom werkt: door ergens een routine van te maken, komt de inspiratie vanzelf. Alex Soojung-Kim Pang laat in zijn boek Rust in uitvoering zien dat ook grote schrijvers zoals Ernest Hemingway en Stephen King zo werk(t)en. Wacht dus niet tot de muze langskomt, maar ga gewoon achter je computer zitten.

Een voordeel van routine creëren in het bloggen, is trouwens dat je ineens overal onderwerpen gaat zien om over te bloggen. Je geest wordt er ontvankelijker voor.

3. Je geeft het op als bloggen niet direct resultaat oplevert

Bloggen is contentmarketing. Je bindt je lezers aan je met waardevolle content. Maar net als voor andere vormen van contentmarketing, geldt ook voor bloggen dat je er een lange adem voor nodig hebt. Bloggen levert niet direct grote bezoekersaantallen op, daar is tijd voor nodig.

Focus je dus niet te veel op de korte termijn en geef niet op als je statistieken 2 dagen na het publiceren van je blogpost nog teleurstellend zijn. Een goede, ‘evergreen’ blogpost trekt jaren later nog zoekverkeer.

4. Je hebt niet duidelijk voor ogen voor wie je je blogposts schrijft

Ik zie ze écht heel vaak voorbijkomen:

  • blogposts die geen antwoord geven op mijn vragen (maar dat wel suggereren)

  • blogposts waar ik niks van snap

  • blogposts die overduidelijk een promopraatje zijn

  • blogposts die volstaan met vakjargon

  • enzovoort

Sommige mensen lijken alleen maar te bloggen omdat het hip is, of om te laten zien hoeveel zij wel niet weten. “Hoe meer moeilijke woorden ik gebruik, hoe meer ik overkom alsof ik verstand van zaken heb.”

Nope, zo werkt het niet. Als je lezers je niet snappen, haken ze af en is al je moeite voor niks geweest

Vraag je, vóórdat je gaat bloggen, dus eens af voor wie je je blogposts schrijft. Neem een persoon in gedachten en omschrijf deze zo gedetailleerd mogelijk. Is het een man of een vrouw? Hoe oud is hij/zij? Wat voor werk doet hij/zij? Waar ligt hij/zij ‘s nachts wakker van (dit zijn mogelijke blogonderwerpen!)? Begrijpt deze persoon vakjargon? enzovoort.

Zoek een stockfoto van iemand die aan je beschrijving voldoet, print ‘m uit en zet ‘m op je bureau. Dit is de persoon voor wie jij voortaan je blogposts gaat schrijven. Probeer niet voor iedereen te schrijven. “Alleen wie kiest, wordt gekozen”, zegt contentmarketingexpert Cor Hospes. En zo is het.

5. Je doet aan borstklopperij in je blogposts

Zeker als je net begint met bloggen, is het soms verleidelijk aan borstklopperij te doen in je blogpost. Letterlijk op te schrijven dat je heel goed bent in wat je doet. Hoe moeten je lezers anders weten dat jij dé autoriteit bent in je vakgebied?

Ook hier weer: die autoriteit bouw je op door op consistente basis blogs van goede kwaliteit te schrijven. Dit kost tijd. Laat je niet verleiden tot een quick fix. Laten zíén dat je weet waar je over praat werkt oneindig veel beter dan dat zeggen.