5 tips om je blogposts optimaal te promoten

 5 tips om je blogposts optimaal te promoten

Deze blogpost verscheen eerder op Regelhelden.

Yes, eindelijk staat-ie live, je nieuwste blogpost. Je hebt er een hele middag (of misschien wel hele dag) op zitten zwoegen.

Maar hoe zorg je er nu voor dat jouw noeste arbeid niet voor niets is geweest en dat zo veel mogelijk mensen jouw waardevolle content onder ogen krijgen?

Ik deel mijn tips en tricks met je.

1. Verwerk zoekwoorden in je blogpost

Dé manier om organisch gevonden te worden in Google, is natuurlijk door de zoektermen te gebruiken die jouw doelgroep gebruikt.

Dus als je boekhouder bent en een blogpost over de btw-aangifte wilt schrijven, moet je ervoor zorgen dat je de term ‘btw-aangifte’ en verwante zoektermen op strategische posities in je blogpost verwerkt.

Vaak gaat dit al heel natuurlijk, maar het is goed om je ervan bewust te zijn dat jouw doelgroep mogelijk andere zoektermen gebruikt dan jij.

In mijn blogpost Zo maak je je blogpost SEO-proof lees je meer over zoektermenonderzoek en hoe je de gekozen zoektermen in je blogpost verwerkt.

2. Deel je blogpost via social media en je nieuwsbrief

Veel ondernemers delen hun blogposts al wel via Facebook en LinkedIn, maar doen dat slechts 1 keer. Zonde, want dan zijn er nog steeds méér mensen die je blogpost missen dan mensen die ‘m wel voorbij zien komen.

Voor jou voelt het misschien opdringerig om je blogpost meerdere keren te delen, maar dat is omdat jij ‘m elke keer ziet. Grote kans dat jouw lezers ‘m maar 1 keer voorbij zien komen. Of zelfs helemaal niet.

  • Twitter

Zeker als je Twitter gebruikt, kun je je blogpost prima 3 keer in 1 week (of op de dag van publicatie zelfs 3 keer per dag) promoten. Kies steeds een andere invalshoek, maak een mooie afbeelding in Canva en plaats tweet 1 ‘s ochtends, tweet 2 ‘s middags en tweet 3 ‘s avonds. Zo bereik je een zo groot mogelijk publiek. Op Twitter kom je niet snel irritant over, dus wees niet bang om je blogpost regelmatig onder de aandacht te brengen.

  • Facebook

Deze blogpost bestaat uit 5 tips. Ik kan 1 Facebookpost maken met een link naar mijn blogpost, maar ik kan ook 5 posts maken waarin ik steeds 1 tip uitlicht, met een link naar mijn blogpost erbij. Op die manier heb ik content voor 5 Facebookposts.

Facebook is minder vluchtig dan Twitter, dus ik zou deze posts wel meer spreiden. Denk bijvoorbeeld aan 1 post per maand.

  • LinkedIn

Ik merk dat mijn bereik op LinkedIn het grootst is, vergeleken met Facebook en Twitter. Dit betekent dus ook dat de kans groter is dat mensen mijn bericht zien en dus zou ik sneller het gevoel hebben dat ik aan het spammen ben als ik dezelfde blogpost meerdere keren in korte tijd deel. Op LinkedIn deel ik een blogpost dus maar 1 keer.

  • Nieuwsbrief

Zoals ik in een eerdere blogpost al schreef, is het niet verstandig om voor je online marketing volledig afhankelijk te zijn van social media. Als de bovenstaande platformen ermee ophouden, ben je je volgers kwijt. Daarom is het erg belangrijk dat je hen ook via e-mail kunt benaderen.

Je kunt automatisch een mail naar je adressenbestand laten versturen op het moment dat jij een nieuwe blogpost hebt geplaatst. Maar je kunt bijvoorbeeld ook 1 of 2 keer per maand een nieuwsbrief sturen met daarin links naar je blogposts en eventueel nog iets extra’s wat je lezers niet op je andere kanalen kunnen vinden.

Bonustip: kijk af en toe eens naar je oude blogposts. Zitten hier evergreen posts tussen die je opnieuw kunt delen? Eventueel nadat je ze hebt opgepoetst?

3. Maak een ebook van een serie blogposts

Heb je meerdere blogposts over hetzelfde onderwerp die samen een mooi geheel vormen? Maak er dan een ebook van en zet dat op je website in ruil voor e-mailadressen.

AVG-tip: let erop dat je mensen die je ebook aanvragen niet zonder hun expliciete toestemming op je nieuwsbrieflijst mag zetten. Laat ze hier dus apart toestemming voor geven of geef je ebook weg als cadeautje voor nieuwsbriefinschrijvers (“Meld je aan voor mijn nieuwsbrief en ontvang gratis mijn waardevolle ebook over…”)

4. Deel je blogpost ook op andere platformen

Wat is het doel van je blogpost? Dat zo veel mogelijk mensen ‘m lezen, toch? Zonde om ‘m dan alleen op je eigen website te plaatsen.

Natuurlijk kun je een teaser op Facebook of LinkedIn zetten met een link naar je blogpost (zie tip 2), maar deze platformen willen hun bezoekers zo lang mogelijk bij zich houden en dus worden posts met een externe link erin minder goed getoond. Overweeg dus eens om je blogpost in z’n geheel op LinkedIn te zetten via LinkedIn Publishing.

Ja, dat leidt tot duplicate content en nee, dat is niet zo erg als sommige mensen beweren. Je kunt je eigencontent gewoon zonder problemen op andere platformen plaatsen. Dat doe ik zelf ook regelmatig. Wel is het verstandig om een link naar het origineel boven de ‘kopie’ te zetten. Lees ook de blogpost van copywriter Chris Rommers over duplicate content op LinkedIn.

Mocht het je toch niet helemaal lekker zitten, dan kun je natuurlijk volstaan met een teaser of je blogpost dusdanig herschrijven dat Google ‘m als een nieuwe blogpost ziet.

5. Tover je blogpost om in een video of podcast (of andersom)

Sommige mensen vinden het fijn om een blogpost te lezen, terwijl een ander liever een video bekijkt. En weer een ander luistert liever naar een podcast.

Door je blogpost in zo veel mogelijk vormen aan te bieden, bereik je dus een groter publiek. Daarbij is het natuurlijk wel belangrijk dat je eerst bedenkt wat je wilt vertellen en vervolgens de contentvorm(en) kiest die daar het beste bij aansluit(en).

Als je je volgers wilt laten zien hoe ze iets moeten aanpakken, is het in ieder geval verstandig om (ook) video in te zetten. Zelf vind ik het meestal fijner om naar een how-to-video te kijken dan een ellenlang stappenplan te moeten lezen vol met screenshots en ‘ga naar X, ga daarna naar Y, ga vervolgens naar Z’.

Natuurlijk kun je ook eerst een video of podcast opnemen en daar vervolgens een blogpost van (laten) maken.

Oh ja, natuurlijk zet je je video onder je blogpost. Dan blijven mensen langer hangen en dat is voor Google een teken dat je blogpost blijkbaar waardevolle content bevat. Oh yeah!