3 redenen waarom elke ondernemer zou moeten bloggen

‘Urgh, moet ik ook nog bloggen?’, hoor ik je denken. ‘Ik heb het al druk genoeg.’ Ik zal eerlijk zijn: bloggen kost tijd. Veel tijd. Maar als je het goed aanpakt, levert het je ook heel veel op. In deze blog geef ik je 3 redenen waarom het slim is om als ondernemer op regelmatige basis te bloggen en laat ik je op een andere manier naar bloggen kijken!

Het zorgt voor meer verkeer naar je website

Meer bezoekers op je website, dat wil jij toch ook? Meer verkeer naar je website trekken is wat mij betreft dan ook de nummer 1 reden om meer te gaan bloggen. Google houdt van websites waar regelmatig verse content aan wordt toegevoegd en bloggen is een uitstekende manier om Google blij te maken. Elke blog is immers weer een extra pagina die kan worden geïndexeerd en waarmee je kunt ‘ranken’ voor een specifieke zoekterm. En niet eenmalig maar voor altijd: een goede, ‘evergreen’ blog levert je jaren later nog bezoekers op. 

Vergeet ook vooral niet ‘social sharing’-knoppen toe te voegen zodat je lezers je blogs makkelijk kunnen delen.

Blogs kunnen de basis zijn van je marketinginspanningen

Veel ondernemers zien bloggen als iets extra’s naast de nieuwsbrief en social media. Ze moeten een nieuwsbrief maken, hun social-mediakanalen bijhouden en óók nog eens bloggen. Maar wat als je het omdraait en je blogs ziet als de basis van je marketinginspanningen? Dan is bloggen niet iets extra’s, maar de kern, waar de overige content uit voortvloeit. 

Afbeeldingen blogs Regel Renske (1).jpg

Stel je je blogs voor als een grabbelton waar je fantastische cadeautjes voor je bezoekers uit kunt halen. Maak bijvoorbeeld een serie social-mediaberichten met Canva, waarin je quotes of tips uit je blogs uitlicht. Tover een blog om in een podcast voor de meer auditief ingestelde bezoeker of maak er een how-to video van voor de bezoeker die liever filmpjes kijkt dan een blog leest. Of maak een infographic met interessante statistieken uit je blog! Op die manier benut je je content optimaal. 

En nogmaals: als je weerstand voelt vanwege de tijd die het bloggen je kost, bedenk dan dat alles wat je nu doet, je nog jaren bezoekers (en dus mogelijke klanten) kan opleveren. Zelfs als jij die ene blog al lang en breed weer vergeten bent!

Je kunt je expertise laten zien

Bloggen is een fantastische manier om te laten zien dat je een autoriteit bent in je vakgebied. 

Een van mijn klanten is een boekhoudster met grondige kennis van een specifiek boekhoudpakket. Sterker nog: ik denk dat er geen andere boekhouder is die méér kennis van dit pakket heeft dan zij. En die mega waardevolle kennis geeft ze helemaal gratis weg in haar blogs. Het is namelijk haar missie om andere ondernemers te leren hoe ze zélf hun administratie kunnen doen met dit pakket. 

En toch heeft ze zichzelf niet overbodig gemaakt: sinds ze is gestart met bloggen, heeft ze veel nieuwe aanvragen gehad. Mensen zien haar als dé expert op dit gebied. 

Wees dus niet bang om te veel kennis weg te geven. Ga maar eens na bij jezelf: als jij ergens niet uitkomt of geen zin of tijd hebt om je ergens mee bezig te houden, naar wie ga je dan toe? Naar degene die jou zó veel waardevolle content heeft gegeven dat je het zelf zou kúnnen doen als je dat echt zou willen? Of zou je naar degene gaan die nét niet genoeg heeft weggegeven, zodat je na het lezen van de blog geïrriteerd constateert dat je nog geen stap verder bent gekomen? 

Ik zou het wel weten ;-)